Část kamionových flotil je nepojízdná, došly pneumatiky i maziva

Nákladních vozidel je na trhu nedostatek.

Nákladních vozidel je na trhu nedostatek. Zdroj: VCHD Cargo

Nedostatek surovin a dílů, narušení dodávek z Číny, válka na Ukrajině a následná komplexní krize výroby automobilek v Evropě výrazně omezuje nejen nabídku osobních, ale i nákladních automobilů. Poptávka dopravců po kamionech vysoce převyšuje tempo, jakým je automobilky dodávají na trh. Na zdražující nové vozy čekají kupci přes rok. Nepojízdná je kvůli nedostatku dílů navíc i část teprve nedávno pořízených vozů.

Dopravci dlouhodobě hovoří o nutnosti zdražování kvůli cenám paliv, zároveň čelí odchodům ukrajinských řidičů a s tím souvisejícímu tlaku na růst mezd zbývajících šoférů. Nejen z nich, ale už i z kamionů se stává nedostatkové zboží, a to nejen v Evropě, ale i ve Spojených státech.

Už tak silně rozkolísanou výrobu vozů v Evropě dorazila válka na Ukrajině. V zemi, jež je významným dodavatelem důležitých surovin i komponent pro výrobu nákladních vozů. Na několik týdnů kvůli tomu přerušila výrobu automobilka MAN, produkci musela omezit ale i řada konkurenčních výrobců. U drtivé většiny značek je čekací doba na nové vozy v současné době delší než jeden rok, tvrdí mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

„Vozový park se obměňuje daleko pomaleji. Starší vozidla spotřebovávají více peněz na opravy. Mnohdy je ani dopravci neprodávají a nechávají si je jako zdroj nedostatkových náhradních dílů. Kvůli problematickému zásobování mazivy a třeba pneumatikami ale zůstávají někdy stát i prakticky nová vozidla,“ popisuje mizerii dopravců Felix. Zlepšení očekává nejdříve v příštích dvou letech.

Čipový hladomor spolu s dalšími problémy výrobců doléhá i na flotilu 210 tahačů dopravce VCHD Cargo. „Dodavatelé nám někdy nejsou schopni dát konkrétní ceny k modelovým řadám, takže objednáváme vozidla bez přesné specifikace a znalosti jejich přesné ceny. To je zcela bezprecedentní situace způsobená prudkým nárůstem vstupů u výrobců,“ říká šéf dopravce Petr Kozel. Stejně jako ředitelka konkurenčního přepravce ICOM Kateřina Kratochvílová vyčíslil růst cen nových vozů do patnácti procent.

Krizi automobilek popisuje Martin Peleška z české Toyoty:

Video placeholde
• Videohub

Vozový park ICOM čítá asi tři sta nákladních souprav. Do jeho obnovy firma investuje obvykle 150 milionů ročně, obmění tak asi pět desítek vozů. „Od příchodu pandemie dochází k zásadnímu prodloužení dodacích termínů nových vozidel. Objednávky techniky byly dříve vykryty do tří měsíců, nyní zaberou i rok,“ říká Kratochvílová.

Trh výrazně ovlivňuje také kurz koruny. „Čím silnější koruna, tím jsme dražší pro zahraniční klienty. Posilující kurz a vysokou inflaci přestáváme být schopni promítat do našich cen. Německému zákazníkovi jen stěží obhájíme zdražení o českou 14procentní inflaci, když je v Německu poloviční,“ tvrdí Kozel.

Hlad po kamionech má trh v době, kdy roste poptávka po přepravách. Zakázek rychle přibývá například ze sektoru stavebnictví, uvádí VCHD Cargo, naopak objednávek od velkých e-shopů a balíkových služeb ubývá. Důsledkem mohou být zpožděné dodávky a jejich prodražení. Ceny se meziročně výrazně zvýšily nejen kvůli zdražování paliv, ale i kvůli četnějším opravám starších vozů. Dopravci si je ponechávají ve flotilách déle, častěji tak dochází k poruchám a provoz se prodražuje.

Tyto potíže nepostihují jen Evropu, ale na obdobné potíže ve Spojených státech upozornil i list The Wall Street Journal (WSJ): „Snižující se dostupnost nových nákladních vozidel spolu s nedostatkem řidičů a rostoucími cenami pohonných hmot prohlubuje problémy logistiky, které stahují americkou ekonomiku dolů.“ Dopravci se o to více spoléhají na starší vozy.

WSJ upozornil na zjištění analytické společnosti ACT Research, podle něhož nedostatek dílů srazil v roce 2020 počet vyrobených vozidel v USA na 264 tisíc. Ještě v roce 2019 přitom automobilky uvedly na trh přes 344 tisíc nákladních vozů. Nevyřízených objednávek mají výrobci už dnes přes čtvrt milionu, dvojnásobek běžného stavu, a proto se zdráhají posunovat další objednávky na příští rok. Častější využívání starších vozidel pak vede k vícero poruchám, zpožděných dodávek zákazníkům tak přibývá. Opravy, které dříve trvaly den či dva, nyní zaberou měsíc.

Logicky tak roste poptávka po ojetinách. Cena kamionů z druhé ruky tak roste. Dle prodejců oslovených WSJ vzrostly ceny ojetých nákladních vozů dvojnásobně, v průměru na sto tisíc dolarů (2,3 milionu korun). Nové těžké nákladní automobily se cenově pohybují od 140 do 175 tisíc dolarů.