Letní pneumatiky: Nezapomeňte na přezutí. Jaká je cena a co si pohlídat?

Přezouvání pneumatiky (ilustr.)

Přezouvání pneumatiky (ilustr.) Zdroj: E15 (Midjourney)

Jaro už klepe na dveře a rezervační kniha v autoservisech je praská ve šveh. Možná i vy přemýšlíte, jestli se ještě objeví nějaká sněhová nadílka, nebo už je čas na výměnu ze zimních pneumatik na letní. Kdy je nejvyšší čas na přezutí na letní pneumatiky a proč je to vhodné? Jak letní pneumatiky vybírat? Kde a za kolik pneumatiky přezout?

Od kdy přezout na letní pneumatiky?

Čas vhodného přezutí se řídí podle zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v § 40a. Podle něj byste měli mít na autě zimní pneumatiky od 1. listopadu a do 31. března. Od začátku dubna tedy můžete jezdit na letních pneumatikách. 

Teoreticky je možné přezutí i dříve, pokud se na pozemních komunikacích již nenachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, už nelze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat sníh, led nebo námrazu na vozovce, nebo nejezdíte tam, kde dopravní značka C15a přikazuje „povinná zimní výbava“. Pokud tedy chcete mít klid v duši, počkejte do začátku dubna nebo do chvíle, kdy už mrazíky nehrozí.

Proč přezouvat gumy a nenechat zimní?

Jak už jsme si napsali v prvním odstavci, přezutí auta na letní pneumatiky není v České republice povinné. Je to ale jednoznačně výhodné a bezpečnější. Řada řidičů „dojíždí“ zimní pneumatiky s hloubkou dezénu pod čtyři milimetry jako letní, jelikož u nich stačí vzorek 1,6 milimetru. To je však velmi riskantní.

Díky letnímu dezénu jsou auta na rozpáleném asfaltu lépe ovladatelná a stejně tak i ve chvíli, kdy je vozovka mokrá. Auto má výrazně kratší brzdnou dráhu a je také méně hlučné. U zimních pneumatik také hrozí v létě rychlejší ojetí a mají vliv na vyšší spotřebu pohonných hmot.

Celoroční pneumatiky

Jestliže se vám do výměny letních a zimních pneumatik každého půl roku nechce, existuje ještě možnost celoročních pneumatik. Jejich jízdní vlastnosti na námraze nebo na zasněžené vozovce nejsou ideální a jsou tak vhodné spíše pro zimní sváteční řidiče.

Výběr pneumatik: Dezén a co si pohlídat

Určitě prvním důležitým parametrem je minimální hloubka dezénu, která je u letních pneumatik zákonem stanovená na 1,6 milimetru. Už se jedná ale o opravdu hraniční hodnotu, která se hlavně na mokré vozovce nemusí vůbec vyplatit. Pokud už máte tedy sjetější pneumatiky z minulé sezóny, doporučujeme je vyměnit. Nové letní pneumatiky mají dezén hluboký zhruba 8 milimetrů. 

Dalším parametrem je provedení dezénu, což pak výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla. Můžete mít:

  • Symetrický dezén – jestliže si pneumatiky měníte sami, u symetrických si nemusíte hlídat strany, kam jednotlivé pneumatiky nasadíte. Design včetně bloků, lamel a drážek je osově souměrný. Jsou to také ideální pneumatiky pro letní období.
  • Asymetrický dezén – je charakteristický především jiným zpracováním vnější a vnitřní strany. Je potřeba hlídat správné nasazení kol. Vnitřní strana přenáší na vozovku záběrové a brzdné síly. Vnější strana zajišťuje stabilitu v zatáčkách. Pneumatiky jsou vhodné pro silnější vozy.
  • Směrový dezén – skvěle drží kola na silnici, i proto jsou vhodný především pro zimní pneumatiky. Design při pohledu připomíná písmeno “V”.

Video placeholde
Jak změřit hloubku dezénu pneumatik? A jak poznat, že je pneumatika ještě použitelná? • auto.cz

Vedle dezénu si ještě pohlídejte rozměry pneumatik. Každá značka a typ vozidla se v tomto ohledu liší a je potřeba vybírat podle údajů v technickém průkazu. Kromě rezměrů vám ještě technikcý průkaz napoví, jaký má auto index nosnosti, tedy maximální zátěž, na kterou je každá pneumatika dimenzována a také index rychlosti. Ten označuje maximální rychlost, kterou pneumatika zvládne.

 

Cena přezutí auta: Kolik většinou stojí přezutí pneumatik?

Cena přezutí pneumatik odvislá od mnoha faktorů, zejména záleží kde se penuservis nachází, jak jsou velká kola a jaký zvolíte typ pneumatik. I proto se informujte ještě před samotným přezutím na cenu.

Obecně nejdražší služby mají autoservisy v Praze a okolí. Čím větší průměr kol, tím bývá přezutí dražší. Zpravidla si připlatíte za alu disky ve srovnání s klasickými plechovými disky. Servisy obvykle účtují příplatek za pneumatiky typu runflat, které umožňují nouzové dojetí po defektu. Přezutí vás vyjde dráž také v případě, že nemáte pneumatiky na disku, a přezutí tak vyžaduje demontáž a montáž pneumatiky. Vyšší ceny čekají rovněž majitele SUV a dodávek.

Jestliže nemáte vlastní prostor k uskladnění zimních pneumatik, pak řada autoservisů nabízí tuto možnost. Cena se pohybuje okolo 100 až 300 korun za měsíc. Některé pneuservisy nabízejí zvýhodněný balíček, který zahrnuje dvakrát ročně přezutí pneumatik a jejich uskladnění.

Kompletní přezutí osobního auta s patnáctipalcovými koly se většinou pohybuje od 700 do 1200 korun. Za vyvážení kola zaplatíte kolem 50 až 100 korun za kus. Mnoho servisů nabízí i doplňkové služby, jako je mytí kol (20 až 40 korun za kus) či nahuštění pneumatik dusíkem (30 až 70 korun za kus).

Další možností je přezout si pneumatiky svépomocí.

Letní pneumatiky v zimě

Jak jsme si napsali, přezout na letní pneumatiky můžete už od začátku dubna, bez mrazíků na vozovce a označených silnic ještě dříve. 

Letní pneumatiky fungují optimálně při teplotách nad 7 °C. V březnu nebo ke konci října ale ještě teploty často klesají pod tuto hodnotu. Proto je otázkou, jestli se dřívější výměna na letní pneu v zimě vyplatí. 

Hlídejte si tedy počasí a jestli náhodou neprojíždíte silnicemi, kde jsou zimní pneumatiky v zimním období od 1. listopadu do 31. března povinné. Jízda v zimě na letních pneumatikách a v létě na zimních pneumatikách představuje riziko.