ČD nasadí railjety na trasu do Rakouska už od června

Vlak Railjet pro České dráhy

Vlak Railjet pro České dráhy Zdroj: Jan Sindelar

Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet, která vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi.
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz
Interiér railjetu ČD
Z Prahy dnes po poledni poprvé vyjel s cestujícími nový vlak Railjet
Interiér rychlovlaku Českých drah Railjet
17
Fotogalerie
České dráhy nasadí railjety na lince do Rakouska od poloviny června. Původně přitom počítaly s prodloužením linky Praha - Brno - Břeclav přes českou-rakouskou hranici teprve od změny jízdního řádu v prosinci. Od června budou na trase jezdit dva spoje, které zajistí nově pořízené expresní vlaky.

Provoz vlaku Railjet je v současnosti po technické stránce schválený. Jejich dřívější nasazení ve zkušebním provozu i v sousedním Rakousku vyšlo z jednání s rakouskými drahami ÖBB, se kterými České dráhy na trase z Prahy do Štýrsého Hradce spolupracují. Uvedl to mluvčí tuzemského dopravce Petr Šťáhlavský.

Celkem dopravce nakoupil sedm railjetů od firmy Siemens za 100 milionů eur (zhruba 2,7 miliardy korun). Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v Česku není možné, rychlíky zde smí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.

V současnosti mají ČD dva railjety. Během června by měly získat třetí soupravu, která zatím bude sloužit jako záložní vozidlo, uvedl Šťáhlavský. Přestože stroje nyní jezdí ve zkušebním provozu, cestující v nich rozdíl od běžného provozu nepoznají. K dispozici mají totiž všechny služby, které může souprava poskytnout včetně dětského kina.

Railjety jsou netrakční soupravy (nemají vlastní pohonnou jednotku), soupravu pohání lokomotiva Taurus, kterou si ČD pro pohon jednotek půjčují od rakouských drah. Kapacita těchto vlaků je 442 míst k sezení. Z toho dopravce předpokládá šest míst v byznys třídě a dalších 42 sedadel v první třídě. Cestu mezi Prahou a Vídní má souprava ujet za čtyři hodiny a deset minut.