ČD Telematika ovládla půlmiliardový tendr na bezprecedentní posílení sítě Správy železnic

Správa železnic v dosud největším rozsahu posílí a doplní svou komunikační síť napříč republikou.

Správa železnic v dosud největším rozsahu posílí a doplní svou komunikační síť napříč republikou. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Jiří Liebreich

Správa železnic (SŽ) v dosud nevídaném rozsahu posílí a doplní svou komunikační síť napříč republikou. V rámci přenosové sítě této státní organizace tak vznikne vysokorychlostní propojení centrálních dispečerských pracovišť, regionálních pracovišť a datových center SŽ. Tendr státního investora v konečné hodnotě téměř 518 milionů korun ovládly ČD Telematika, tedy dceřiná společnost Českých drah, a společnost TTC Marconi.

Posílení datové sítě je nezbytné kvůli stoupajícím nárokům na přenosovou kapacitu. „Důvodem nárůstu datového toku je postupné naplňování strategie dálkového řízení a ovládání technologií zajišťujících provozuschopnost železniční sítě z centralizovaných pracovišť, zejména dálkové videopřenosy z kamerových systémů,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Technologická síť SŽ neslouží k přenosu dat dopravců či cestujících, ale pro komunikaci správy s dopravci během řízení dopravy, a to včetně zabezpečovacích funkcí. Práce, které Telematika a TTC Marconi správě v dosud nepřekonaném rozsahu dodají, se tak budou týkat fyzické infrastruktury SŽ, mimo jiné optických kabelů tažených podél kolejí, na něž jsou napojeny i vysokorychlostní přenosové laserové systémy.

Nejslavnější francouzský vlak TGV PSE 16 se ukázal v Brně, hrál v něm Belmondo.

Video placeholder
• Hynek Zdeněk

Správa tak nechá zrekonstruovat rozsáhlou síť, jež pokrývá celou tuzemskou železnici. Prostřednictvím sítě se například distribuuje signál železniční mobilní sítě GSM-R, jenž slouží výhradně k potřebám řízení dráhy a jejího zabezpečení včetně komunikace s dopravci.

Zmínění dodavatelé zahájili práce letos v srpnu, dokončit by je měli v listopadu příštího roku. „Správa železnic přistoupila k realizaci této stavby z důvodu zvyšujících se požadavků a nároků na přenosovou kapacitu sítě. Dalším důvodem je povinnost Správy železnic coby organizace spadající do kritické infrastruktury plnit požadavky zákona o kybernetické bezpečnosti. Ke stavbě takového rozsahu jsme přistoupili poprvé,“ uvedla Friebová.

Správa předpokládá, že více než půlmiliardovou zakázku bude z 85 procent financovat z evropského regionálního rozvojového fondu. K uhrazení zbylých patnácti procent chce využít prostředky tuzemského Státního fondu dopravní infrastruktury.

Rekonstrukce sítí má do budoucna umožnit další modernizace. „Navýšení nedostatečných kapacit stávající sítě pro moderní širokopásmové služby je nezbytnou podmínkou pro připravovaný projekt národního jednotného záznamového prostředí pro řízení dopravy,“ dodala Friebová. Tento systém má správě lépe zabezpečit a usnadnit archivaci, vyhodnocování a zpracování značného množství mimo jiné hlasových záznamů a videozáznamů, které vznikají během řízení dopravy.

Nově by tak měla mít správa k dispozici vysokorychlostní připojení ve většině sítí i v datových centrech. Veškeré datové toky v přenosové síti by měly být zároveň bezpečnější a odolnější vůči vnějším kyberútokům.