Němci žádají, aby naše staré šunky neblokovaly jejich tratě, říká šéf ČD Michal Krapinec

Michal Krapinec, České dráhy

Michal Krapinec, České dráhy Zdroj: E15 Michael Tomeš

Michal Krapinec, České dráhy
Michal Krapinec, České dráhy
Michal Krapinec, České dráhy
Michal Krapinec, České dráhy
Michal Krapinec, České dráhy
6
Fotogalerie

České dráhy (ČD) čelí větší krizi než obvykle. O miliardy korun se jim propadly tržby a naopak navýšily náklady, především ty za trakční elektřinu. V březnu zvolený nový generální ředitel drah Michal Krapinec si přesto klade ambiciózní cíl: dostat celou skupinu, ale i dlouhodobě ztrátovou osobní dopravu do zisku. Během deseti let mají dráhy proinvestovat sto miliard korun do nových vlaků s maximální rychlostí až 230 km/h. „Rychlost po nás požadují zahraniční partneři, například Německo. Aby ty naše staré šunky neblokovaly kapacitu jejich tratí. Nic si nenalhávejme, průměrné stáří vozového parku lze přirovnat ke člověku ve středním věku se dvěma dětmi a hypotékou. Není to žádný junior,“ přiznává 36letý, a tedy nejmladší šéf v historii drah.

Na prozkoumání finanční kondice drah jste měl z pozice šéfa necelý čtvrtrok. K čemu jste došel?

Naše situace je napjatá, ale řešitelná. Externí financování potřebujeme objemnější a dřív, než jsme předpokládali. Obchodní plán, který sestavovali mí předchůdci loni na podzim, je pro mne dnes cárem papíru. Nemohl zahrnovat budoucí dopad války na Ukrajině a prodražování vstupů. Doléhá na nás hlavně zdražení trakční elektřiny, nafty, ale i náhradních dílů. Dokonce se stává, že nám po roce soutěžení vítězný dodavatel řekne, že se zakázky raději vzdá. Nevyplatila by se mu. Dříve by to bylo nemyslitelné.

Aktuální plán, jak ho po vás chtěl i ministr dopravy Martin Kupka, tedy již máte hotový?

Pracujeme na něm. Na základě výhledu na letošní rok se udělá střednědobý tří- až pětiletý plán. Ukážeme, jak by dráhy vypadaly, kdybychom nedělali nic nad rámec toho, co podnikli naši předchůdci. Bylo by to hrozně smutné čtení. Doplníme proto sadu opatření a z nich plynoucí úspory či výnosy. Nepřiletí-li žádná další černá labuť či jiná čarodějnice, dokážeme odhadnout hospodářské výsledky pro celý rok. Bude to ale špatné číslo, neveselé čtení.

V Brně zastavil nejslavnější francouzský vlak TGV PSE 16, hrál v něm Belmondo

Video placeholde
• Hynek Zdeněk

Tedy ztráta v řádu jednotek miliard korun?

Ztráta bezpochyby. Pokud neuděláme další opatření, bude velmi signifikantní.

Jaká máte v plánu opatření?

Nechceme plošně snižovat stav zaměstnanců, spíše je efektivněji využít, třeba rekvalifikovat do opravárenství. Může se stát, že tímto krokem nebo přenesením procesů z papíru do digitálu dojde k přirozenému menšímu úbytku zaměstnanců. Chceme také nalákat více cestujících do vlaků. Jejich průměrná obsazenost se zvedá z pandemických dvaceti procent na předpandemických třicet, i to je ale podle mě neadekvátní vzhledem k tomu, jak drahá aktiva provozujeme.

Lze předpokládat, že se odbory, a v ČD jsou tradičně silné, budou při jednáních o navýšení mezd odvolávat na mimořádně vysokou inflaci. Je ve hře varianta částečného propouštění, které by umožnilo vyšší růst mezd?

Doufám, že ne. Nemůžeme dát zaměstnancům, co nemáme. Uděláme ale maximum, aby se zvýšila kupní síla našich zaměstnanců. Čeká nás jedno z nejtěžších jednání, jaká kdy tato firma v historii zažila. Věřím, že budeme schopni kompenzovat pokles kupní síly, ke kterému přirozeně dochází kvůli inflaci. V některých letech jsme zvyšovali mzdy nad úroveň inflace, letos to bude naopak. Jediní zaměstnanci, kteří dostanou přidáno na úrovni inflace, sedí v České národní bance, která na to má metodiku.

Za jakého scénáře by bylo nezbytné propouštět?

Pokud bychom začali ztrácet výkony ve větší míře, než jsme očekávali. Znamenalo by to rušení pozic provozních zaměstnanců. Naopak bychom ale potřebovali více pracovníků v opravárenství či servisu. Že prohrajeme zakázku pro region, nemusí znamenat absolutní kapitulaci drah, ale jen částečné vyklizení pozic s tím, že výherci nabídneme placenou službu v podobě servisu.

A počítáte s možným ztrácením výkonů? Jaká je cílová pozice drah na tuzemském železničním trhu osobní dopravy, který ještě před dekádou ovládaly téměř ze sta procent a nyní z méně než 90 procent?

Za deset let vidím podíl drah na úrovni osmdesáti procent, proti dnešku tedy bude nižší o vyšší jednotky procent. Neměl bych s tím nejmenší problém.

Zmínil jste sadu opatření, která mají dráhy vyléčit. Kdy bude skupina ČD opět zisková?

Měla být už včera. Bohužel není. Střednědobý plán stavíme tak, aby byla celá skupina zisková a osobní dopravce na černé nule. Už loni byla skupina málem zisková, dolů ji malinko táhla osobní doprava.

No, malinko, osobní doprava prodělala 1,87 miliardy korun…

Musíte to chápat v rámci velikosti celé skupiny, jenž má obrat kolem čtyřiceti miliard. Ztráta skupiny ČD 1,6 miliardy v loňském roce může vypadat jako velikánské číslo, vzhledem k velikosti skupiny a výsledkům zahraničních dopravců ale dopadly dráhy skoro dobře.

Kdy se tedy vynoříte ze ztráty?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!