Čechy uchvátila plavba, počet majitelů lodních řidičáků se zdvojnásobil

Zásadní změna pro milovníky plavby nastane příští rok, kdy se otevře stokilometrová trasa z Orlíku do Českých Budějovic.

Zásadní změna pro milovníky plavby nastane příští rok, kdy se otevře stokilometrová trasa z Orlíku do Českých Budějovic. Zdroj: profimedia

Říční hotelová loď Elbe Princesse v Praze
Říční hotelová loď Elbe Princesse v Praze
Říční hotelová loď Elbe Princesse v Praze
Říční hotelová loď Elbe Princesse v Praze
Říční hotelová loď Elbe Princesse v Praze
9
Fotogalerie
Počet malých plavidel na českých tocích i vydaných lodních řidičáků v poslední době strmě stoupá. Vypovídají o tom čísla, která deník E15 získal z evidencí Státní plavební správy a ministerstva dopravy. Počet registrovaných malých plavidel letos přesáhl šestnáct tisíc, když ještě počátkem desetiletí neobsahoval ani třináct tisíc zápisů.

K tomu je třeba připočíst 360 mořských jachet plujících pod českou vlajkou. „Tento trend, tedy odpočinek na vodě, je podpořen především rostoucí životní úrovní občanů,“ je přesvědčen ředitel pražské pobočky Státní plavební správy Hynek Beneš.

Ještě zřetelněji je vidět příklon k nákladnému koníčku na počtech zájemců o lodní řidičák, tedy průkaz vůdce malého plavidla. Poptávka podle Hynka roste od roku 2010, do té doby stagnovala.

Zatímco před pěti lety úřady ročně vydávaly zhruba čtyři tisíce oprávnění, loni už to byl dvojnásobek. Celkem tak může motorovou loď na vnitrozemských vodních cestách či v blízkosti pobřeží na moři vést na sto tisíc Čechů.

Zájem potvrzuje spolumajitel Lodní školy SP Praha Milan Thér. „Kromě vzrůstající obliby či zájmu o lodě se na tom podílí důslednější kontrola jak u nás, tak v příbřežní plavbě v Chorvatsku či Norsku. Udělená pokuta se mezi cestovateli rychle rozkřikne,“ uvádí Thér.

Nejčastěji si prý zkoušky dělají budoucí kupci lodí, majitelé vodních skútrů či turisté jezdící do Chorvatska. Zájem o průkazy je dán také rozšiřující se sítí vodních cest v tuzemsku. Velký skok se očekává především příští rok, kdy se otevře stokilometrová cesta z Orlíku do Českých Budějovic.

Teoretická zkouška i s kurzem vychází zhruba na tři tisíce korun, další tisíce stojí trénink na vodě a praktická zkouška. Lodě se prodávají podle druhu od desítek tisíc po miliony.

Ne všechny jsou ale podchyceny v českém rejstříku. Někteří prodejci doporučují například nizozemskou evidenci kvůli jednodušší administrativě.

Počet registrovaných malých plavidelPočet registrovaných malých plavidel|E15

Podle zástupce šéfa Ředitelství vodních cest Jana Bukovského představuje nejvýznamnější vodní cestu pro rekreační plavbu přes 220 kilometrů dlouhý úsek Labe od německých hranic po Přelouč, následuje Vltava od Mělníka po Slapy a Baťův kanál na východní Moravě. Oblíbené jsou také izolované přehrady, například Nechranice či Lipno.

Bukovský přitom přiznává, že v některých místech už je na vodě celkem husto. Obavy však nemá. „Jsme přesvědčeni, že na našich vodních cestách je hodně místa pro rekreaci na ještě podstatně větším počtu plavidel,“ říká.