Cenový mejdan skončil. Po ostrém zdražování letenek může přijít částečné zlevňování

Airbus A380 společnosti Emirates.

Airbus A380 společnosti Emirates. Zdroj: Profimedia.cz

Letecké společnosti v těchto dnech zjišťují, že dráž už letenky prodávat nelze. Zatímco v minulých letech zvyšovaly ceny až o desítky procent, loni narazily na strop. Vyplývá to z analýzy společnosti Cirium, na kterou upozornily Financial Times. A trend se otáčí. Aerolinky se dostávají pod tlak a musí stlačovat ceny na minimum, a to i z toho důvodu, že letadel na trhu přibývá a konkurence se zostřuje. Mimo jiné proto, že leasingové společnosti stahují letadla z Číny. Kdyby došlo na geopolitický konflikt, nechtějí je tam „utopit“ jako v Rusku před jeho vpádem na Ukrajinu. Přemisťují tak letadla na bezpečnější trhy.

Analýza Cirium zkoumala ceny jednosměrných letenek v nejnižší ekonomické třídě na více než šesti stovkách populárních tras. Do výpočtu nezahrnovala poplatky ani daně. A zjistila, že ceny rostly meziročně jen o dvě procenta. Data se vztahují k loňskému září, tedy poslednímu období, za něž byla k dispozici. Přitom ještě loni v únoru letenky zdražovaly o 27 procent.

Například jednosměrná letenka v nejnižší ekonomické třídě na transatlantickém letu z londýnského Heathrow na Mezinárodní letiště Johna F. Kennedyho v New Yorku stála v září v průměru 343 dolarů (necelých 7700 korun), tedy o devatenáct procent více než v roce 2019, posledním roce, jehož vývoj neovlivnila pandemie covidu-19.

Ceny rostly i v Česku. „Typicky letenky do asijských destinací se loni zvyšovaly v průměru o deset procent,“ říká ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal.

Situace na trhu aerolinkám nahrávala, zdražovat si mohly dovolit i proto, že na trhu dlouho nebyl dostatek letadel. Míra zdražení patrně překvapila i orgány Evropské unie, která podle Financial Times zkoumá, co způsobilo tak rychlé zdražování. Italská vláda například už dříve pohrozila, že na vybrané trasy zavede cenové stropy.

Na ně zatím nedošlo a i přes zvýšení cen dopravci těžili z efektu odložené poptávky - po „odeznění“ pandemie se totiž vrátila značná část pasažérů, kteří buď lačnili po dovolené u moře, nebo zkrátka jen obnovili pracovní lety. I díky tomu očekávají aerolinky rekordní tržby za loňský rok, dle odhadů mají dosáhnout 896 miliard dolarů (přes dvacet bilionů korun).

Pokračujte ve čtení vytvořením bezplatného účtu nebo přihlášením

Pokračovat