Cenový mejdan skončil. Po ostrém zdražování letenek může přijít částečné zlevňování

Airbus A380 společnosti Emirates.

Airbus A380 společnosti Emirates. Zdroj: Profimedia.cz

Jiří Liebreich

Letecké společnosti v těchto dnech zjišťují, že dráž už letenky prodávat nelze. Zatímco v minulých letech zvyšovaly ceny až o desítky procent, loni narazily na strop. Vyplývá to z analýzy společnosti Cirium, na kterou upozornily Financial Times. A trend se otáčí. Aerolinky se dostávají pod tlak a musí stlačovat ceny na minimum, a to i z toho důvodu, že letadel na trhu přibývá a konkurence se zostřuje. Mimo jiné proto, že leasingové společnosti stahují letadla z Číny. Kdyby došlo na geopolitický konflikt, nechtějí je tam „utopit“ jako v Rusku před jeho vpádem na Ukrajinu. Přemisťují tak letadla na bezpečnější trhy.

Analýza Cirium zkoumala ceny jednosměrných letenek v nejnižší ekonomické třídě na více než šesti stovkách populárních tras. Do výpočtu nezahrnovala poplatky ani daně. A zjistila, že ceny rostly meziročně jen o dvě procenta. Data se vztahují k loňskému září, tedy poslednímu období, za něž byla k dispozici. Přitom ještě loni v únoru letenky zdražovaly o 27 procent.

Například jednosměrná letenka v nejnižší ekonomické třídě na transatlantickém letu z londýnského Heathrow na Mezinárodní letiště Johna F. Kennedyho v New Yorku stála v září v průměru 343 dolarů (necelých 7700 korun), tedy o devatenáct procent více než v roce 2019, posledním roce, jehož vývoj neovlivnila pandemie covidu-19.

Ceny rostly i v Česku. „Typicky letenky do asijských destinací se loni zvyšovaly v průměru o deset procent,“ říká ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal.

Situace na trhu aerolinkám nahrávala, zdražovat si mohly dovolit i proto, že na trhu dlouho nebyl dostatek letadel. Míra zdražení patrně překvapila i orgány Evropské unie, která podle Financial Times zkoumá, co způsobilo tak rychlé zdražování. Italská vláda například už dříve pohrozila, že na vybrané trasy zavede cenové stropy.

Na ně zatím nedošlo a i přes zvýšení cen dopravci těžili z efektu odložené poptávky - po „odeznění“ pandemie se totiž vrátila značná část pasažérů, kteří buď lačnili po dovolené u moře, nebo zkrátka jen obnovili pracovní lety. I díky tomu očekávají aerolinky rekordní tržby za loňský rok, dle odhadů mají dosáhnout 896 miliard dolarů (přes dvacet bilionů korun).

Čtěte zdarma až do konce

Exkluzivní pokračování článku čeká pouze na registrované čtenáře.
  • Registrace je snadná, rychlá a zcela zdarma!
  • Možnost aktivního zapojení do diskuzí a anket