Češi žehlí v Bruselu průšvih, stavby mají razítko EIA podle starého zákona

Dokončený úsek Pražského okruhu

Dokončený úsek Pražského okruhu Zdroj: Koky, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Úředníci z rezortů dopravy a životního prostředí včera představili bruselským kolegům návrhy na řešení potíží se zastaralými dokumentacemi k vlivu staveb na okolí.

Hraje se o budoucnost výstavby českých dálnic. Řada připravených staveb má totiž zelené razítko EIA podle starého zákona z roku 1992, takže neodpovídá loňské novele. Brusel přitom dosud odmítal staré dokumentace českých komunikací uznat, což by ohrozilo přes šest desítek projektů za více než sto miliard korun.

Týká se to přitom hlavně klíčových dálničních tahů včetně jihočeské D3, hradecké D11 nebo velkého pražského okruhu. U některých se s poklepáváním základních kamenů počítá už letos na jaře. Vypracování nových studií by trvalo léta.

U problémů s EIA mají máslo na hlavě všichni čeští zákonodárci za posledních deset let.

Včera však podle delegace v Bruselu nastal posun směrem ke kompromisu. Návrh české strany spočívá v tom, že se dříve vydaná stanoviska EIA znovu ověří a bude možné se k nim vyjádřit v rámci územního či stavebního řízení – což prý Evropská komise bere za dobrý základ pro další únorová jednání. K tomu bude třeba znovu novelizovat zákon o EIA, který upřesní způsob ověření starých dokumentací. Právě na tohle čeští zákonodárci při loňské novelizaci zapomněli a připravované stavby nechali viset v právním vzduchoprázdnu.

„Česká republika je připravena udělat maximum pro ověření dopadů staveb na životní prostředí, nechce ale opakovat celý formální proces EIA, což by mělo zásadní dopad na klíčové dopravní stavby včetně staveb na evropské páteřní síti,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Máslo na hlavě přitom mají všichni čeští zákonodárci za posledních deset let. Zákon o EIA měl totiž projít novelou už po vstupu Česka do unie.

Tři miliardy pro kraje
Státní fond dopravní infrastruktury uvolní pro letošek tři miliardy na opravy krajských silnic druhé a třetí třídy. Stane se tak díky úsporám v loňském roce. Fond obvykle do krajských silnic neinvestuje, letos ale přispěje už potřetí. Loni se celková pomoc regionům vyšplhala na 4,4 miliardy korun. Nejvíce dostanou střední a jižní Čechy a Plzeňský kraj. S nápadem se včera seznámila vláda, kraje se o peníze mohou hlásit už během února.