České aerolinie jsou znovu na prodej

ČSA (autor: Jan Groh, wikimedia.org)

ČSA (autor: Jan Groh, wikimedia.org) Zdroj: Jan Groh, wikimedia.org

V nejbližších dnech či hodinách znovu po třech letech oficiálně odstartuje proces prodeje Českých aerolinií. Stát pro ně bude hledat strategického partnera. Vyplývá to z úředních materiálů, které má server E15.cz k dispozici.

Prodej odstartuje vláda na nejbližším zasedání, je možné, že se tak stane už dnes v noci. Problémy na vládě se nepředpokládají, neboť přivedení investora je dlouhodobým cílem kabinetu Petra Nečase.

V úvahu přitom připadá řada možností, investoři budou moci nabízet převzetí jakéhokoliv podílu v ČSA. Český aeroholding jako státní akciová společnost drží v ČSA 95,69 procenta akcií. Celý balík by mohl vzhledem k pravidlům Evropské unie převzít pouze evropský dopravce, mimoevropský zájemce má nárok na maximálně poloviční podíl minus jedna akcie.

Aeroholding ještě v listopadu obešle 50 největších leteckých firem světa, které budou mít čas do konce měsíce, aby vyjádřily nezávazně svůj zájem. Vážní zájemci dostanou možnost seznámit se hloubkově s hospodařením ČSA, strategický investor by měl být znám v dubnu.

Vláda přitom chce partnera, který si udělá na letišti v Ruzyni svou základnu. Vedle ČSA by tak měl přispět i k rozvoji letiště. S tím souvisí i další podmínka, kterou je vlastnictví dálkové flotily. „Atraktivita pražského letiště bude určitě větší pro vzdálenějšího investora, menší už bude pro evropského přepravce. Je to logické, evropský investor bude mít vlastní základnu třeba jen tisíc kilometrů odsud,“ řekl serveru E15.cz generální ředitel Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák.

Zájem je hlavně z Asie

Vedení holdingu už možný zájem o ČSA na světových trzích sonduje několik měsíců. Jednání nechce komentovat, nejčastěji se skloňují jména Korean Air, Quatar Airways, Turkish Airlines, Etihad a Air France. Žádné závazné potvrzení zájmu ale dnes firma nemá. „Když soutěž nezkusíme, tak o reálném zájmu o ČSA nemůžeme říci nic jistě,“ řekl Dvořák.

Padesátku oslovených firem vybralo vedení holdingu na základě statistik Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA). Kvůli tomu na seznamu chybí i český Travel Service, který při posledním neúspěšném pokusu o privatizaci ČSA zůstal jako jediný zájemce. Tehdy ovšem byly ČSA mnohem větší. Transformací společnost přišla například o chartery nebo údržbu, znichž se staly další dcery aeroholdingu. Ten za ně dopravci zaplatil přes dvě miliardy korun. Podle Dvořáka jsou ČSA po letech záchranných prací stabilizovanou firmou, která očekává provozní zisk v roce 2014. Celkový hospodářský výsledek by měl být díky mimořádným příjmům kladný už letos, a to v řádu stovek milionů.