České dráhy nepochybily při pronájmu lokomotiv Taurus. Antimonopolní úřad zrušil milionovou pokutu

Lokomotiva řady 1216 Taurus, první v korporátním designu ČD

Lokomotiva řady 1216 Taurus, první v korporátním designu ČD

Lokomotiva řady 1216 Taurus, první v korporátním designu ČD
Vlevo je stávající EC s lokomotivou Taurus.
Lokomotiva Taurus
Lokomotiva Taurus.
5
Fotogalerie

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil pokutu 1,2 milionu korun pro České dráhy za pronájem lokomotiv Taurus od rakouských drah. Pokuta byla původně za pronájem bez výběrového řízení na roky 2010 až 2013. ÚOHS ale u soudů neobhájil obdobný případ týkající se pronájmu na rok 2014, kde původně uložil milionovou pokutu. Také ve starším případě se proto nyní přiklonil k názoru soudu, vyplývá z webu ÚOHS. Rozhodnutí je pravomocné.

Krajský soud v Brně loni rozhodl, že České dráhy zákon neporušily a pouze plnily závazky vyplývající z dohody o mezinárodní přeshraniční dopravě. Soud tak odmítl argument ÚOHS, který tvrdil, že se dráhy dopustily správního deliktu tím, že si nepronajaly lokomotivy v žádném z druhů zadávacího řízení.

Dráhy se bránily tím, že jde o standardní spolupráci s národním dopravcem sousedního státu a takzvanou vyrovnávku výkonů, která je běžná při spolupráci i s dalšími okolními státy. Podle soudce Krajského soudu v Brně Davida Rause není možné považovat za pronájem lokomotiv ani stav, kdy se část smlouvy plní finančně.

 

Poté, co České dráhy uspěly u Krajského soudu v Brně, požádaly ÚOHS, aby svůj postoj v obdobném případě týkajícím se pokuty 1,2 milionu korun sám znovu přezkoumal. ÚOHS státní firmě vyhověl a také druhou pokutu definitivně zrušil. Úřad však s právním posouzením Krajského soudu v Brně v této věci nesouhlasí a podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

České dráhy v letech 2009 až 2012 uzavíraly každoročně se společností Österreichische Bundesbahnen smlouvy na pronájem lokomotiv Taurus. Ty jako jediné mohou vozit osobní soupravy Railjet na mezinárodních spojích mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem.

První v Česku vyjela v roce 2014. V předchozích letech vozily rakouské lokomotivy standardní soupravy vlaků EuroCity mezi Českém a Rakouskem.

Přestože si nyní České dráhy vymohly zrušení udělení pokuty, není taková praxe podle ředitele antimonopolního úřadu Petra Rafaje něčím obvyklým. "Ve srovnání s celkovým počtem vydaných rozhodnutí prvního a druhého stupně dosáhla úspěšnost rozhodovacího procesu úřadu v oblasti veřejných zakázek v roce 2016 téměř 98 procent," konstatuje Rafaj.