České dráhy vystupňovaly boj o šumavské vlaky, obrátily se na ÚOHS

Šumavská trať z Českých Budějovic do Volar prochází obnovou. Na snímku měřící vlak firmy AŽD Praha, která rekonstrukci provádí.

Šumavská trať z Českých Budějovic do Volar prochází obnovou. Na snímku měřící vlak firmy AŽD Praha, která rekonstrukci provádí. Zdroj: Jan Sindelar/E15

Dosud největší železniční soutěž o dotace se komplikuje. Klání železničních dopravců o provoz na třech šumavských tratích bude na popud Českých drah řešit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Deníku E15 to potvrdily dráhy i jihočeské hejtmanství. Úřad na své rozhodnutí nemá žádné lhůty, v krajním případě tak může být ohrožen termín vyjetí vítěze na Šumavu v prosinci 2016.

Nejnižší cenu nabídl kraji dopravce GW Train Regio ze skupiny Jihotrans, dráhy skončily až třetí, když se před ně dostala ještě Arriva. Národní dopravce zkoušel tendr zvrátit i připomínkou zaslanou Jihočeskému kraji.

„Námitky jsme jednoznačně odmítli, neboť nebyly vůbec relevantní,“ řekl ke snaze drah hejtman Jiří Zimola. Dráhy přitom odmítají podezření, že si chtějí udržet drahý monopol za pomoci administrativních kliček.

„České dráhy považují své námitky za relevantní a postupují v souladu se zákonnou povinností jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a zaměstnanců,“ uvedl mluvčí Radek Joklík. V samotném tendru ale národní dopravce příliš nezabodoval. Podle informací deníku E15 požadoval po kraji 164 korun za vlakový kilometr, ačkoli dnes na Šumavu jezdí za zhruba 112 korun za kilometr. Nabídnutá cena je navíc téměř dvojnásobná oproti nabídce GW Train Regio.

Šumavské lokálky
Soutěž o tratě takzvaného provozního souboru Šumava vypsal Jihočeský kraj loni v létě. Předpokládanou hodnotou smlouvy ve výši 2,25 miliardy jde o největší soutěž kraje vůbec. Na základě patnáctileté smlouvy zajistí vítěz provoz na tratích České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice – Volary. Podmínkou kraje byly mimo jiné vlaky pro rychlost sto kilometrů v hodině.

Podstata drážních protestů proti tendru je tajná. Neoficiálně se hovoří o tom, že dráhy podezřívají soupeře z podnákladových cen a chovají obavu o osud více než stovky zaměstnanců, které vítěz nemusí převzít. Naopak těsně druhá Arriva protestovat nebude, hodlá ale bedlivě sledovat naplnění podmínek tendru vítězem.