Největším přijatým projektem je pětimiliardová dostavba čtvrtého koridoru z pražské Hostivaře k hlavnímu nádraží. „Dává nám to jistotu financování těchto strategických staveb,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Evropské peníze ve velkém spolyká i přestavba plzeňského uzlu, vylepšení koridoru Beroun – Králův Dvůr a instalace nového mezinárodního zabezpečení na moravské tepně od polských hranic po Břeclav.
4,7 miliardy eur může Česko čerpat z unijního programu Doprava. Další miliardu poskytne program CEF
CEF má sloužit jako finanční nástroj pro rozvoj hlavních evropských tras, nejen dopravních, ale i energetických a telekomunikačních. Funguje mimo tradiční operační programy, kde se žádá o peníze průběžně. CEF vypisuje časově omezené výzvy, do roku 2016 mají být celkem tři. Česká republika má do stejného roku v programu rezervováno 1,1 miliardy eur, počítá se přitom s jejich využitím především na kolejích. Správa železnic by ráda uspěla se seznamem dalších třinácti projektů, z nichž velkou část tvoří nová zabezpečovací zařízení na hlavních tratích.
Počítá se ale například i s vylepšením spojení z Plzně přes Domažlice ke státním hranicím, přestavbou uzlu v Přerově nebo modernizací tratě z pražského Smíchova do Černošic a dále do Berouna.
Pokud české projekty neuspějí, rezervace v programu CEF propadne a o zbylé peníze se budou moci poprat všechny státy unie včetně těch nejvyspělejších.
V Soběslavi zprovoznili trať |
---|
Správa železniční dopravní cesty po roce a půl dokončila modernizaci šestikilometrového úseku z Veselí nad Lužnicí do Soběslavi za 1,3 miliardy korun. Trať se dočkala například zdvoukolejnění, čímž maximální povolená rychlost stoupne na 160 kilometrů v hodině. V místě tím končí série výluk. Generálním projektantem stavby byl Metroprojekt Praha, zhotovitelem Eurovia a GJW Praha. Stavba mezi 56. a 62. kilometrem začala loni v únoru. |
Vedle nového nástroje má Česká republika v příštích sedmi letech šanci čerpat peníze i v rámci operačního programu Doprava. Tam je připraveno 4,7 miliardy eur. Neměla by se přitom opakovat situace z právě končícího období, kdy se peníze horečně dočerpávají na poslední chvíli, což se na železnici projevuje řadou výluk.
Podle Ptačinského nabrala SŽDC v minulých letech zkušenosti, což se projevilo i v bezproblémovém schválení „cefových“ projektů.