Čína postaví trať Peking-Moskva. Za 10 let a čtvrt bilionu dolarů

Čínský vysokorychlostní vlak

Čínský vysokorychlostní vlak Zdroj: CC BY-SA 2.5: Baycrest

Čínské firmy budou stavět železniční megatrať o délce více než sedm tisíc kilometrů spojující jejich hlavní město s Moskvou. Stavba má vyjít na 242 miliard dolarů a potrvá rovných deset let. Oznámila to čínská vláda na sociální síti Weibo, tamní verzi Twitteru.

Železnice má usnadnit cestování mezi Evropou a Asií a má procházet územím Kazachstánu. Cesta z Pekingu do Moskvy bude podle čínské strany trvat dva dny. S nápadem na její vybudování přišla Číňané v situaci, kdy se snaží ve světě prodávat svoji technologii superrychlého železničního spojení. Ruská ekonomika se naopak vzpamatovává z prudkého poklesu cen ropy a následků vzájemných sankcí se Západem kvůli ukrajinské krizi.

První zmínka o železnici padla v listopadu, zhruba půl roku poté, co obě země uzavřely dohodu o dodávkách ruského zemního plynu do Číny v hodnotě 400 miliard dolarů. První viceprezident ruských státních drah Alexandr Mišarin stavbu trati pro její „mohutnost a význam“ přirovnal k Suezskému průplavu.

Dohoda o stavbě železnice přichází měsíc poté, co Rusko navštívila početná podnikatelská delegace v čele v premiérem Li Kche-čchiengem. V Moskvě podepsaly obě strany mimo jiné dohodu o tříleté devizové spolupráci ve výši 24 miliard dolarů, smlouvu zabraňující dvojímu zdanění a právě dohodu o spolupráci v oblasti vysokorychlostní železnice.

Právě Čína se dnes může chlubit dvěma nejrychlejšími vlaky světa. Prvním z nich je Shanghai Maglev, jenž využívá magnetické levitace na třicetikilometrové trati z centra Šanghaje na tamní letiště k dosažení rychlosti až 430 kilometrů za hodinu, v provozu je od roku 2004. I druhý nejrychlejší vlak planety, Harmony CRH 380A, jezdí v Šanghaji. Na meziměstské trati do Chang-čou dosahuje od roku 2010 rychlosti až 380 kilometrů v hodině.