Čína vytváří nového cargo obra

V domácích egejských vodách. Do své základny v Pireu lodě společnosti Cosco vplouvají již od roku 2009.

V domácích egejských vodách. Do své základny v Pireu lodě společnosti Cosco vplouvají již od roku 2009. Zdroj: Profimedia.cz

Fúze čínských společností Cosco a CSG rozbije skupinu hlavních hráčů v námořní kontejnerové přepravě. S tržbami přes 40 miliard dolarů a osmiprocentním podílem na trhu se nový obr stane světovou čtyřkou.

V Číně vzniká vážný konkurent největších lodních dopravců na světě. Pekingská vláda schválila sloučení dvou námořních přepravců China Ocean Shipping Group (Cosco) a China Shipping Group (CSG). Tržby nové firmy přesáhnou 40 miliard dolarů a podíl na světové kontejnerové přepravě zboží bude osmiprocentní. Fúze je součástí strategie čínské vlády o restrukturalizaci státních firem.

„Sloučit oba giganty bude extrémně složité, ale pokud by se do toho firmy nepustily, čekaly by je mnohem větší problémy,“ říká Ťiang Ming, analytik čínské společnosti Essence Securities. Na mezinárodním trhu se všichni dopravci potýkají s klesajícími poplatky za přepravu kontejnerů a ztenčujícími se maržemi. Cosco se naposledy dostalo do zisku v roce 2013 díky prodeji části aktiv. V letošním prvním pololetí se společnost pochlubila ziskem necelých dvou miliard jüanů, ovšem jen díky čtyřmiliardové státní dotaci.
Ztrátová je také China Shipping Group.

40 miliard dolarů přesáhnou tržby sloučené společnosti.

Vláda si od sloučení slibuje úspory z rozsahu a snížení ztrát. Po sérii vzájemných prodejů aktiv v novém holdingu vzniknou čtyři specializované firmy. Cosco Holdings ovládne kontejnerovou přeČástku pravu. China Shipping Container Lines ze skupiny CSG se stane třetím největším světovým poskytovatelem leasingu a dalších finančních služeb pro nákladní námořní dopravu. Cosco Pacific převezme provoz nákladních terminálů v Číně, Evropě či USA. China Shipping Development se bude věnovat přepravě plynu a ropy.

Investiční banka Jeffries upozorňuje, že největší efekt bude mít fúze ve vnitročínské námořní dopravě, kde bude mít sloučená společnost dominantní postavení. Podíl na světovém trhu zůstane příliš malý na to, aby firma mohla promluvit do výše přepravních poplatků. Ty budou navíc dál pod tlakem. Už teď je na trhu přebytek lodí a kontejnerů. Příští rok přitom na moře vyjedou další lodě, které tyto kapacity dál navýší. Letos přepravci v loděnicích objednali nová plavidla, která odpovídají desetině stávající flotily.

Zálusk na Pireus
Vznikající čínský přepravní obr má zájmy také v Evropě. Od roku 2009 provozuje Cosco Pacific část kontejnerového terminálu v řeckém Pireu. V posledních čtyřech letech do jeho modernizace Číňané investovali 384 milionů dolarů. Objem přeloženého nákladu roste ročně o 18 procent. Loni v listopadu se Cosco dohodlo se správou přístavu, že za 285 milionů dolarů postaví nové nábřeží, což do roku 2021 téměř zdvojnásobí kapacitu terminálu. Cosco je i díky tomu favoritem v privatizaci terminálu, který připravuje řecká vláda.