Cla, dluhy a úřady. Teslu v Číně čeká řada výzev

Tesla

Tesla Zdroj: acz

Americký výrobce elektromobilů Tesla se rozhodl postavit továrnu v Číně. Ta je z hlediska elektromobility klíčovým světovým trhem, analytici však upozorňují, že ani to nemusí projekt miliardáře Elona Muska spasit. Také proto, že doposud nebyla automobilka schopná vyřešit produkční problémy v domovské Kalifornii. 

Když Tesla v první polovině července oznámila vybudování továrny v Šanghaji, jednalo se o historickou událost tamního průmyslu. Místní úřady totiž vůbec poprvé povolily zahraničnímu výrobci vybudování výrobního závodu bez nutnosti vytvoření společného podniku s čínskou firmou.

Samostatný vstup na trh má přitom své výhody i nevýhody. Pro Teslu jakožto technologickou firmu bude důležité, že se o své know-how nemusí dělit s čínským partnerem. „Tesla by nijak nemohla zajistit, že intelektuální vlastnictví neunikne ven,“ říká Eric Harwit z havajské univerzity v Manoa. Právě chytré technologie a design přitom budou podle analýz hrát stále větší roli v automobilovém průmyslu, u Tesly Model 3 mohou představovat až 30 procent zisku.

„Tesla však bude muset manévrovat skrze různé úrovně byrokracie, než vůbec dojde k postavení továrny,“ uvedl pro CNN analytik společnosti Sino Auto Insights Tu Le.  Jak server uvádí, čínské úřady budou mít co největší snahu zasahovat do byznysu Tesly, například ve věci uchovávání a sdílení dat.   

Plánovaná továrna by měla stát v horizontu dvou let, což analytici považují spíše za optimistický výhled. Také proto, že se Tesla stále více utápí v dluzích a Elon Musk doposud neuvedl, kde na výstavbu získá finance. Stejně tak není známá cena výstavby, vybudování nevadské Gigafactory ale stálo několik miliard dolarů. Na jejím financování se přitom spolupodílel také Panasonic. Spekuluje se ale rovněž o tom, že Teslu může dostihnout nedostatek kvalifikovaných pracovníků v okolí Šanghaje.

Tesla oznámila svůj záměr v době, kdy se vyostřuje obchodní spor mezi Spojenými státy a Čínou. Automobilka v reakci na dovozní cla zvýšila cenu aut v zemi o pětinu, výstavba továrny přímo v Číně by ji pak mohla v budoucnu znovu snížit, čímž by došlo k dalšímu růstu poptávky. Do té doby ale musí Tesla udržet svou pozici na trhu jakožto luxusního západního výrobce. Ti mají zatím u bohatších čínských vrstev na růžích ustláno, problém by ale mohly způsobit místní automobilky, které do vývoje elektromobilů posílají miliardy dolarů. To však platí obecně pro celý trh, jak uvádí analytik Galileo Russell, podobné výzvy podle něj čekají také Apple.

Tesla chce v Číně vyrábět až půl milionu aut ročně a tím uspokojit místní trh, který čítá polovinu celosvětových prodejů elektromobilů. Jen v první polovině letošního roku se v Číně prodalo půl milionu aut s elektrickým pohonem, což znamená tříprocentní podíl na trhu. Dvakrát větší, než mají elektromobily v USA.

V souvislosti s tím ale opakovaně vyvstává kritika, jež poukazuje na to, že automobilka není opakovaně schopná dosáhnout produkčních cílů ve Spojených státech. Otázkou tedy zůstává, jak se Tesle podaří očekávání naplnit v cizí zemi.

Automobilka ale v Číně nemusí těžit pouze z velkého trhu a absence cel. Jedním z důvodů přesunu části výroby mohou být také suroviny potřebné pro výrobu baterií. Čína patří v produkci akumulátorů ke světové špičce a umístění Tesly přímo u zdroje by mělo firmě pomoci výrobu optimalizovat.