ČSA a Travel Service chtějí vlastní hangár kvůli úsporám na údržbě

Hangáry Českého aeroholdingu

Hangáry Českého aeroholdingu Zdroj: profimedia.cz

Na ruzyňském letišti se rýsuje první výrazný společný projekt Českých aerolinií a jejich nového akcionáře Travel Servisu. Firmy si chtějí postavit společný hangár pro takzvanou lehkou neboli traťovou údržbu letadel. Zázemí by sloužilo především ČSA. Deníku E15 to potvrdila vedení obou společností, primárním cílem je podle nich úspora nákladů.

Věc má ale háček. Ke stavbě hangáru je potřeba pozemek, který si chtějí aerolinie pronajmout od vlastníka letištní infrastruktury Českého Aeroholdingu. Jednání ale zatím k žádnému závěru nevedla. „Příslušné společnosti v rámci Českého Aeroholdingu o této věci s ČSA jednají. Podrobnosti bude možné poskytnout až po ukončení jednání,“ uvedla mluvčí aeroholdingu Marika Janoušková.

Aerolinie nicméně tvrdí, že se bez nového hangáru neobejdou. „ČSA mají zájem si v budoucnosti zajišťovat lehkou údržbu letadel ve vlastní režii a adekvátní hangár je k tomu nutnou podmínkou,“ uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Úspora 25 milionů

Montovaná plechová stavba o výměře kolem čtyř tisíc metrů čtverečních by vyrostla do několika měsíců od přidělení pozemku, který si chtějí letecké firmy pronajmout alespoň na deset let. Jen ČSA by tím měly ročně ušetřit na údržbě, za kterou vydávají stovky milionů korun, asi 25 milionů. Podle Šabíka dosavadní nabídky aeroholdingu nebylo možné přijmout, neboť šlo o pozemky bez potřebné infrastruktury či s malou rozlohou.

Plán lze vnímat i jako další emancipační krok většinově soukromých Českých aerolinií vůči svému původnímu majiteli. ČSA totiž dosud zadávají údržbu svých letadel společnosti Czech Airlines Technics, kterou od nich před čtyřmi lety koupil i s hangárem právě aeroholding. Českým aeroliniím i Travel Servisu se ale ceny služeb zdají příliš vysoké.

Vedení aeroholdingu tak musí rozlousknout dilema: v případě výstavby nového hangáru přijde dceřiná firma Czech Airlines Technics o významnou část byznysu, v případě nepřidělení pozemku zase popudí dvě letecké společnosti, které společně vytvářejí kolem čtyřiceti procent výkonů pražského letiště.