CzechToll: Česku hrozí, že nebude moci vybírat mýtné. Nepřípustný tlak na ÚOHS, kontruje Kapsch

Ilustrační

Ilustrační Zdroj: Profimedia

Ilustrační
2
Fotogalerie

Mýtný tendr zná svého vítěze, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale dočasným zákazem znemožňuje ministerstvu dopravy podepsat smlouvu s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll. Úřad navíc řeší další námitky stávajícího prozovatele systému, rakouské společnosti Kapsch. Podle CzechTollu jsou účelové a mohou ohrozit výběr mýta v Česku. Kapsch kontruje údajným nepřípustným tlakem konkurenta na nezávislou autoritu ÚOHS.

“Námitky Kapsch jsou hodně účelové. Mají znemožnit dokončení tendru a prodloužit spolupráci státu s touto společností,” říká investiční ředitel skupiny PPF, které CzechToll patří, Robert Ševela. “Aby bylo možné implementovat nový systém, i ministerstvo dopravy uvádí, že je zapotřebí alespoň čtrnáct měsíců. Pokud se nestihne letošní říjen, v Česku se buď přestane vybírat mýto, nebo bude stát muset hledat řešení se stávajícím provozovatelem,” dodává. Pokud bude rozhodnutí ÚOHS negativní, vítěz tendru se bude bránit.

Konkurenční Kapsch, který se stejně CzechToll a Skytoll dostal do finále také německého mýtného tendru, veškerá nařčení odmítá. „Výhružky v podobě nevybírání mýta po roce 2019 jsou nereálné, stát stále vlastní funkční a modernizovaný mýtný systém, který nepřestane mýto vybírat. Tato prohlášení mají pouze za cíl vyvíjet nepřípustný tlak na nezávislou autoritu ÚOHS,“ řekl E15 mluvčí Kapsche David Šimoník.

„Jsme si vědomi toho, že budoucnost mýta v Česku může vyřešit jen tendr nebo přechod provozu mýta plně pod stát. Jediné, na co jsme upozorňovali, že stát vyhodil do koše vlastní mýtný systém v hodnotě miliard korun, který už občané jednou zaplatili, a investuje do nového, aniž by jako dobrý hospodář hledal využití stávajícího,“ dodal Šimoník.

Matej Okáli, generální ředitel vítězného SkyTollu, který vybírá mýtné na Slovensku, naopak vyzdvihuje možné výhody satelitního řešení, se kterým společnost vyhrála tendr. Kapsch využívá odlišnou mikrovlnnou technologii.

“Na Slovensku je ministerstvo dopravy schopné poskytnout krajům informace o intenzitě dopravy, kraje mohou plánovat, jak investovat zdroje do údržby a rozvoje cest. Pomáhá to i bezpečnosti na cestách, starostové mohou na základě znalosti intenzity dopravy reagovat bezpečnostními opatřeními,” tvrdí.