Dálnice D3 do Rakouska se může zdržet až o dva roky, chybí nová EIA
„Teď je otázkou, zda-li se na nich (úsecích) bude muset opakovat EIA, nebo jestli dojde k určité verifikaci stanovisek a bude moci příprava dál pokračovat,“ uvedl senátor a předseda spolku Pavel Eybert (ODS). Nový posudek by se měl týkat také obchvatu Českých Budějovic. Zimola uvedl, že situace je nepříjemná i kvůli tomu, že ředitelství silnic a dálnic má peníze na výstavbu D3 i D4, která má vést z Prahy do Českých Budějovic přes Písek.
Současný projekt dálnice je založen na posudku EIA z roku 1992. Pokud chce Česká republika čerpat na stavbu dotace z Evropské unie, musí mít aktualizovaný posudek vlivu na životní prostředí, který platí od roku 2015.
„To zpoždění nemusí trvat jen rok nebo dva, ono může být i delší. To nastane v momentě, kdy se pak v různých řízeních začnou subjekty odvolávat,“ uvedl předseda senátu Milan Štěch (ČSSD). Dodal, že zástupci České republiky kvůli problematice nového posudku na dálnici intenzivně jednají v Bruselu.
Kromě dálnice D3 hrozí kvůli neaktuálnímu posudku EIA zpoždění o několik let také například části pražského okruhu u Běchovic, chybějícímu úseku dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic, D35 z Opatovic do Ostrova a také poslední chybějící úsek D1 z Přerova do Říkovic.
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. O potřebě této komunikace se mluví téměř tři desítky let. Zatím je v provozu pouze 40 kilometrů mezi Veselím nad Lužnicí a Meznem na Benešovsku. Ministr dopravy Dan Ťok loni v září uvedl, že zprůjezdnění celé D3 je naplánované do roku 2025. Na podzim začala výstavba úseku mezi Ševětínem a Bošilcem, letos v březnu zahájily práce na úseku Borek - Úsilné a Bošilec - Veselí nad Lužnicí.