Další rána pro unijní aerolinky: EU uvalí clo na palivo z Blízkého východu

Motor Boeingu 747-8

Motor Boeingu 747-8 Zdroj: E15 Stepan Bruner

Evropská unie uvalí od počátku příštího roku clo 4,7 procenta na dovoz leteckých pohonných hmot z Blízkého východu. Uvedla to dnes agentura Reuters s odvoláním na vyššího úředníka obeznámeného se situací. Rozhodnutí výrazně zvýší náklady evropským aerolinkám.

Minulý měsíc úředníci EU oznámili, že by se dovoz pohonných hmot mohl vyhnout novým clům díky výjimce známé jako osvědčení způsobilosti k letu, nebo osvědčení EASA Form 1. Po přezkoumání systému však nově úředníci zjistili, že letecké palivo nemůže z této výjimky těžit, protože ta se vztahuje především k leteckým součástkám.

Nová cla přicházejí poté, co EU vyjmula státy z oblasti Perského zálivu ze Všeobecného systému celních preferencí (GSP), který nabízí preferenční obchodní postavení rozvojovým zemím. EU vyjmula země z GSP, protože Světová banka nově považuje tyto země za ekonomiky s vyššími středními příjmy.

Cla budou mít výrazný dopad na ceny leteckých pohonných hmot v Evropě a dále zkomplikují situaci místním leteckým společnostem. Problémy způsobí cla i rafineriím z Blízkého východu, které by mohly přijít o velký trh.

EU chce novou dohodu s Perským zálivem

Úředníci EU již vyzvali Radu pro spolupráci arabských států Perského zálivu (GCC) k obnovení bilaterálních jednání o volném obchodu, která byla zastavena před lety. Je to jedna z možností, která by mohla vést ke zrušení cel.

Poptávka po leteckých pohonných hmotách v Evropě loni podle údaje Mezinárodní energetické agentury (IEA) a obchodníků činila 1,2 milionu barelů denně. Třetinu této částky region dovezl, převážně z Blízkého východu. Cena leteckých pohonných hmot v Evropě se pohybuje zhruba kolem 940 dolarů (více než 18 tisíc korun) za tunu.

Clo může způsobit nedostatek paliva

Clo by však mohla i omezit dovoz ze zemí, na které se bude vztahovat, a způsobit i nedostatek leteckých pohonných hmot v Evropě. Evropské rafinerie nemají dostatečnou kapacitu aby uspokojily poptávku v regionu a indické rafinerie, které mohou nadále těžit z programu GSP, nebudou schopné vyrovnat případný výpadek dodávek z Blízkého východu.

EU již uvedla, že ani po revizi GSP nezavede nová cla na dovoz surové ropy a nafty z Blízkého východu nebo Ruska. Vyhnout clům se má také dovoz topného oleje.

Evropské aerolinky si dlouhodobě stěžují na politiku EU, která jejich podnikání klade řadu překážek. Trnem v oku jim jsou především emisní povolenky, které jim prodražují létání po Evropě. Pravidlo EU, že mimoevropská společnost nesmí získat více než polovinu evropského dopravce, pak brání přežití některých krizí stižených dopravců, které by za jiných okolností mohli zachránit zahraniční kupci.