Deutsche Bahn odmítly Railjety ČD, jednají už jen s Jančurou

vlak Railjet

vlak Railjet Zdroj: Harald Eisenberger

Plán Českých drah provozovat vlaky Railjet od Siemensu na linkách do Německa skončil krachem. Deutsche Bahn definitivně odmítly uzavřít s tuzemským dopravcem smlouvu a rozhodly se exkluzivně jednat pouze se Student Agency podnikatele Radima Jančura. Serveru E15.cz to potvrdil Heiner Spannuth z tiskového oddělení Deutsche Bahn i zástupci Českých drah.

Pro vedení Českých drah v čele s Petrem Žaludou je to zásadní prohra. Dráhy mají na 16 moderních vlaků Viaggio Comfort, známých jako Railjety, smlouvu se společností Siemens za pět miliard korun. Bez dohody s německými drahami ale nákup supervlaků pozbývá smyslu. „České dráhy předložily dobrou nabídku, ale my jsme se rozhodli dále pokračovat v jednání exkluzivně se Student Agency,“ uvedl Spannuth. Detaily prý německé dráhy zveřejní až po uzavření smlouvy, na jejímž základě by měl český dopravce jezdit do Německa od prosince 2013.

U Jančurovců mohou začít létat špunty. „Toto rozhodnutí nás velmi těší. Je to pro nás ocenění úspěšnosti provozu našich vlaků, které loni začaly jezdit na trase Praha - Ostravsko – Žilina,“ řekl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Pro vlakovou společnost RegioJet ze skupiny Student Agency je to zatím největší mezinárodní úspěch.

České dráhy jako důvod pro odstoupení od smlouvy se Siemensem uvedly nedostatek peněz na nové vlaky. „Vedení Českých drah se s ohledem na nutnost zajistit prostředky na nákup vlaků pro vnitrostátní dálkové linky, na které ministerstvo dopravy vypisuje soutěže, rozhodlo nekoupit jednotky Viaggio Comfort pro mezistátní spoje. Na tendry chystané ministerstvem dopravy bude potřeba 11 až 13 miliard korun,“ oznámily ČD. Pravý důvod je však zřejmě krach jednání s Němci.

Nákup Railjetů, který od začátku Žaluda osobně prosazoval, provázejí potíže dlouhodobě. Firma totiž uzavřela smlouvu bez výběrového řízení, což kritizovala především plzeňská Škoda Transportation. Případ řešil i antimonopolní úřad, který nakonec žádné závady neshledal. České dráhy jednaly s Deutsche Bahn dlouhé měsíce, původně avizovaly uzavření smlouvy do konce loňského září. Má jít o kontrakt zcela nového druhu v délce 15 let.

Dosud ČD provozují mezinárodní vlaky na základě vzájemného vyrovnávání výkonů. Dopravci se na spojích střídají nebo si linky rovnoměrně rozdělují, smlouvy se přitom uzavírají každý rok. Nově by Němci na základě smlouvy a podle ujetých kilometrů na německém území Čechům platili de facto za zapůjčení souprav, ve hře byl i podíl na tržbách na německém území.

Nyní je krůček od této smlouvy Radim Jančura. Jaký bude osud smlouvy ČD se Siemensem, a zda z odstoupení plyne pro dráhy nějaké penále, není zatím jasné. Podle informací serveru E15.cz o problému aktuálně jedná dozorčí rada ČD, zasedání se ale protahuje.