Do Česka vstoupil turistický portál Swiss Halley. Prý jde o „letadlo“

Hotel Marbella Club

Hotel Marbella Club Zdroj: Hotel Marbella Club

Švýcarský dovolenkový portál Swiss Halley vstoupil po Maďarsku a Slovensku i na český trh. Nejedná se ovšem o klasický hotelový server. Vedle zahraničních pobytů totiž nabízí klientům i možnost přivýdělku formou provizního prodeje. Kritici tvrdí, že jde o pyramidovou hru lidově zvanou letadlo, a že zástupci portálu obcházejí zákony.

Na Swiss Halley upozornil server Krachycestovek.cz. Podle něj se za švýcarskou značkou s největší pravděpodobností skrývají maďarští podnikatelé, navíc firma údajně porušuje právní předpisy.

„Na webu Swiss Halley chybí jakékoliv identifikační údaje podnikajícího subjektu, čímž dochází k porušování hned několika zákonů,“ tvrdí Krachycestovek.cz. Podle nich Swiss Halley není ani cestovní kancelář nebo agentura, a přesto prodává pobyty v zahraničí i klasické zájezdy.

Nabídku Swiss Halley v českém jazyce najdou zájemci od letošního září hned na dvou sesterských webových stránkách. Jednak na vícejazyčném portálu Swisshalley.com, a pak také na výhradně českém serveru Swiss-halley.cz.

Sama jsem si koupila balíček

Redakce E15.cz zavolala na jediné telefonní číslo uvedené na webu Swiss-halley.cz. Žena na druhém konci linky, která se nechtěla představit, odmítla výše řečená obvinění komentovat. Pouze tvrdila, že portál slouží pouze pro vyhledávání ubytování.

„Sama jsem si koupila balíček,“ stačila ještě říct, než rychle zavěsila. Znamená to, web Swiss-halley.cz je zřejmě pouze soukromou aktivitou této ženy, která jen zprostředkovává služby švýcarské firmy.

Společnost Swiss Halley totiž své produkty prodává neobvyklým způsobem. Klient si nejprve musí koupit voucher, nebo-li balíček, v hodnotě 482 až 3374 dolarů (cca 9200 až 64 600 Kč), pak si za něj může vybrat pobyt a letenku. Zároveň firma klientům nabízí možnost přivýdělku formou provizí za zprostředkování voucherů dalším lidem, o což se patrně snaží zástupkyně zdánlivě oficiálního webu Swiss-halley.cz. Zákazník si dokonce může vytvořit vlastní cestovní klub a údajně na něm vydělat až tisíce dolarů.

Screenshot úvodní stránky webu Swiss-Halley.czScreenshot úvodní stránky webu Swiss-Halley.cz | E15Screenshot úvodní stránky webu Swiss-Halley.cz. Později ovšem stránky přestaly fungovat (zdroj: Krachycestovek.cz)

Propracovaný pyramidový prodej

Výše zmíněné praktiky již loni kritizovala slovenská televize TA3. Ve své reportáži uvedla, že lidé, kteří nikoho dalšího do systému nepřivedli, přišli o stovky eur. Podle jedné z citovaných divaček je Swiss Halley „propracovaný pyramidový prodej obohacený o různé bonusy.“

Zástupce Swiss Halley István Varga v TA3 jakékoli pochybné praktiky odmítl. „V pyramidových hrách je to tak, že se dají peníze vydělat lehce, u nás je to i podle stanov tak, že se dají vydělat rychle, dlouhodobě, ale ne lehce,“ argumentoval Varga. Podle něj prý každý za své peníze dostane protihodnotu.

Sama firma se ve své skoro třičtvrtěhodinové prezentaci hlásí k tzv. přímému marketingu. Ženský hlas v ní angličtinou se silným přízvukem vysvětluje složitý bonusový systém, v němž klienti tím, že zlanaří další platící zájemce, dosáhnou nejdříve tzv. malého matrixu a pak velkého matrixu, čímž získají tisíce dolarů a vypracují se na vrchol kariérní hierarchie.

Obtížná komunikace

Slovenští zákazníci si také v reportáži TA3 stěžovali na to, že vícejazyčný portál Swisshalley.com je registrovaný v zahraničí, nemá na Slovensku žádné zastoupení a obtížně se s ním komunikuje.

Podobnou zkušenost udělala i redakce E15.cz. Kvůli vyjádření jsme se pokoušeli několikrát dovolat ještě na telefon určený pro české klienty na tomto portálu, ale po vytočení čísla se vždy ozvala pouze melodie a telefon nikdo nezvedal. Navíc během pátku přestal fungovat i český web Swiss-halley.cz, kde byl jediný funkční telefonní kontakt.

Pyramida a multi-level
Pyramidové schéma, označované také jako pyramidová hra nebo letadlo, je dlouhodobě neudržitelný a podvodný model, který slibuje výdělek především za získávání dalších účastníků schématu. Každý nový účastník musí za vstup zaplatit poplatek a za to dostává právo získat tento poplatek, nebo jeho část, od dalších účastníků, které sám získá. Část vybraného poplatku si obvykle nechává pro sebe a část odevzdává tomu, kdo jej získal, nebo naopak organizátor hry vybírá poplatek a část proplatí za referenci. Pyramidové schéma nenabízí žádný dodatečný kvalitní produkt ani službu. Existují však i jiné podobné, ale udržitelné obchodní modely. Nejznámější z nich je multi-level marketing (MLM). Základním rozlišovacím znakem je fakt, že osoba za nějaký vstupní poplatek dostává příslib exponenciálně rostoucího příjmu, jako odměnu za získání dalších účastníků schématu. Za poplatek dostane osoba možnost nabízet stejný příslib jiným. V pyramidových schématech je součástí každého vstupního příspěvku i odměna původnímu prodejci.

Zdroj: Wikipedia.cz

Cestovní kanceláře a agentury klienty řádně neinformují