Do pražských ulic míří další stovky sdílených bicyklů | E15.cz

Vše o inovacích

Vše o  inovacích Vstoupit do speciálu

Do pražských ulic míří další stovky sdílených bicyklů

ČTK

V pražských ulicích se od pondělí 1. dubna objeví 500 zelených elektrokol, která budou sloužit v systému sdílení kol, tzv. bikesharingu. Na území Prahy 1 až 8 a Horních Počernic je rozmístí společnost Homeport. Novinářům to řekli zástupci společnosti. Kola budou pod neustálým dohledem techniků společnosti a bude možné je používat a parkovat pouze na vybraných místech. V Praze mimo jiné funguje sdílení růžových kol společnosti Rekola.

Zájemci si stáhnou do mobilního telefonu aplikaci a zaregistrují se a vytvoří svůj účet. Telefonem načtou QR kód umístěný pod sedadlem bicyklu a vyberou si, zda pojedou s elektromotorem, nebo bez něj. „Motor pomáhá do rychlosti 25 kilometrů v hodině, pak už ne,“ řekla Petra Holečková z Homeportu. Kolo na konci jízdy odstaví a třikrát zmáčknou brzdu.

Kola budou parkovat na asi 250 místech ve virtuální stanici. „Naším cílem bylo domluvit se s každou městskou částí na lokalitách, kde kolo může bezkonfliktně parkovat,“ řekl Holečková. V případě, že lidé zaparkují kolo mimo určená místa, zaplatí navíc poplatek 25 korun.

Dohlížet na ně bude asi dvacítka techniků. Kola budou totiž on line a oni okamžitě zjistí, zda má vybitou baterii nebo například stojí, kde nemá. V tu chvíli vyrazí na místo a problém vyřeší. Kola opraví buď na místě, v případě vážnější závady je odvezou. Životnost jednoho kola bude šest let.

Konkurence pro Teslu. Na trh přichází švédský elektromobil

Pokud pojedou lidé bez zapnutého elektromotoru, budou mít prvních deset minut jízdy zdarma. Následně zaplatí korunu za minutu. V případě použití elektromotoru zaplatí dvě koruny za minutu. Pokud si chce jezdec cestou něco koupit, může jízdu přerušit přestávkou, za kterou zaplatí 50 haléřů za minutu. Při pauze bude mít kolo zablokované pro sebe a nikdo mu jej nevezme.

Sdílené bicykly provozuje v Praze i firma Rekola, která má růžová kola. Ve městě dříve fungovala i čínská firma na sdílená kola Ofo, která však zkrachovala. O jejím neslavném konci již deník E15 informoval.

Praha v minulosti připravovala veřejnou zakázku za 100 milionů na provoz vlastního bikesharingového systému, magistrát ho však nakonec zrušil. Nyní Praha svůj vlastní systém nechystá.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!