Dobeš: Navrhovaný rozpočet připraví dopravu o desítky miliard z EU

Pavel Dobeš

Pavel Dobeš Zdroj: ctk

Rozpočet na příští rok v podobě navrhované ministerstvem financí by resort dopravy připravil o 19 až 40 miliard korun z evropských peněz. Tolik by nevyčerpal z unijního operačního programu Doprava, skutečná částka by závisela na konečné výši národních zdrojů přidělených resortu. Dnes to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Na dnešní radě ekonomických ministrů bude proto požadovat "spravedlivější" rozložení škrtů mezi ostatní rozpočtové kapitoly.

„Návrh rozpočtu má podle mého názoru ještě rezervy. Já se o tom dnes chci bavit s ministrem financí (Miroslavem Kalouskem; TOP 09),“ řekl Dobeš. Navrhovaný rozpočet má podle něj rezervy zejména v kapitole státního dluhu a všeobecné pokladní správě.

Rozpočet resortu dopravy pro příští rok počítá s částkou 24,6 miliardy korun při zatím dohodnutých sazbách daně z přidané hodnoty ve výši 14 a 20 procent. V případě sjednocení sazeb DPH na 19 procentech, kterému se ovšem Věci veřejné na jednání vládní koalice brání, by ministerstvo dopravy mělo získat zhruba 31 miliard korun. Optimální státní příspěvek resortu dopravy dnes Dobeš vyčíslil na zhruba 48 miliard korun ročně.

Podle Dobeše nepotřebuje jeho resort finanční prostředky zdaleka jen na novou dopravní výstavbu. U staveb za 29 miliard korun už byly dokončeny soutěže dodavatelů a není možné je vypovědět; s výstavbou těchto projektů se přitom dosud nezačalo.

Nasmlouvané projekty je vhodné stavět co nejrychleji, protože s přibývajícím zpožděním se mohou prodražovat, upozornil Dobeš. Významnější je ale podle něj případná ztráta způsobená neschopností čerpat unijní peníze z operačního programu Doprava. „Pokud škrtnete korunu na dopravě, můžete škrtat dvě až tři koruny z peněz Evropské unie,“ popsal ministr. Podle něj v budoucnu hrozí, že Česko nebude schopné ani vynakládat peníze na přípravu nových staveb. V takovém případě by Česká republika mohla přijít až o 100 miliard korun z druhého operačního programu Doprava pro roky 2014 až 2020.

Škrtat je nutné, připouští Dobeš s tím, že je potřeba dodržet koaliční dohodu o snižování rozpočtového schodku. Podle něj je ale otázka, jestli to má nést z takto výrazné části ministerstvo dopravy. Už při přípravě letošního rozpočtu v minulém roce nesla doprava zátěž 43 procent všech škrtů a nyní to vypadá, že škrty ponese opět výrazně, dodal.