Dobeš sleví kamionům - více kilometrů, nižší mýto

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Jiri Kotatko, Sedmicka

Ministerstvo dopravy po více než čtyřech letech sporů vyslyšelo výzvy dopravců a zavede od příštího roku množstevní slevy z dálničního mýtného. Platit bude zásada: čím více kilometrů za rok, tím větší sleva. Záměr úřadu by mohla zhatit pouze bruselská byrokracie, která plán nyní posuzuje. „Pokud bude vyjádření unie pozitivní, nevidíme jediný důvod, proč slevy už od příštího roku nezavést,“ řekl deníku E15 ministr dopravy Pavel Dobeš.

To, že by Brusel plán na zavedení slev zarazil, není podle dopravců ze sdružení Česmad Bohemia pravděpodobné. Podobný model totiž funguje i jinde v unii, například v Itálii nebo ve Francii.
„Základním principem totiž je, že slevy platí pro všechna vozidla, a nikoli pouze pro tuzemská. Nediskriminuje ani malé dopravce, protože se vypočítává po jednotlivých automobilech,“ řekl mluvčí Česmadu Martin Felix. Podle něho však z logiky věci plyne, že nejvíce budou z nového opatření těžit tuzemští dopravci, kteří se na celkových mýtných platbách podílejí téměř 60 procenty.

O jak velké slevy půjde, není zatím jasné, podle unijních pravidel je maximum 13 procent. Podle ujetých kilometrů se budou slevy dělit do několika pásem. „To je třeba pořádně zvážit. Podle představ Česmadu by dopravci dostali zpátky miliardu, to pak ale nemusíme mýtné vůbec vybírat,“ uvedl zasvěcený zdroj.

Rozhovor s ministrem dopravy Pavlem Dobešem čtěte

Množstevní slevy sliboval dopravcům někdejší premiér Mirek Topolánek, naposledy o jejich zavedení mluvil loni na podzim Dobešův předchůdce Vít Bárta.Sleva na mýtném má vedle dalších opatření kompenzovat dvojí čtvrtinové zvýšení mýtných sazeb. První se událo letos v lednu, druhé přijde se začátkem příštího roku.

Ministerstvo chce zavést slevy od ledna. Záleží však na tom, jak rychle se podaří schválit novelu zákona o pozemních komunikacích, která novinku zavádí. Novela už leží v legislativní radě vlády, ministři by ji měli dostat po vládních prázdninách. Podle firmy Kapsch se však dají slevy snadno dopočítat i zpětně k lednu, i když budou technicky zavedeny až později v průběhu roku.

Podle nevládní organizace Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP) nemají slevy ekologické ani ekonomické opodstatnění. Dopravce prý bude systém nutit k co největšímu využívání kamionů. „Sleva má smysl tehdy, když se v rámci jedné operace, za jedny manipulační náklady, prodá více dané komodity. S tím, zda kamion najezdí po silnicích 50 tisíc nebo 75 tisíc kilometrů ovšem stát rozhodně nemá stejné náklady. Poškození komunikací a dopady jako hluk, emise a nehody je přímo úměrný počtu projíždějících kamionů,“ uvedl za CEDOP Vladimír Libý.