Doprava chystá poslední útok na dotace
Vládou ve středu schválený rozpočet fondu totiž skrývá několik nenápadných, avšak klíčových čísel. Jejich plnění rozhodne o úspěšnosti či neúspěšnosti čerpání evropských dotací za celé období od roku 2007. V součtu by měl fond poslat na dopravní stavby 21 miliard korun z evropských fondů, což zhruba odpovídá rekordním létům 2009 a 2010. Jenže od té doby se vyčerpal zásobník připravených staveb a proud evropských miliard k letošku zeslábl na výrazně méně než deset miliard.
„V tento okamžik je systém nastavený tak, abychom plán příštího roku splnili,“ řekl deníku E15 ředitel fondu Tomáš Čoček. Zároveň si je ale vědom všech rizik, mezi něž patří především složité výkupy pozemků pro dopravní stavby a neméně zdlouhavé projednávání zakázek u antimonopolního úřadu.
To jsou ostatně hlavní důvody, proč se v posledních letech nedařilo naplnit ani mnohem méně ambiciózní plány na čerpání evropských dotací. Podle Čočka ale příprava staveb pokročila a státní investoři – především správci železnic a silnic – už od počátku letošního roku chystají velké balíky malých projektů, kam by se daly evropské peníze případně přesunout.
Například správa železnic chce v každém kraji zrekonstruovat nejdůležitější lokální tratě na vyšší rychlost. „Je to opravdu velký a složitý úkol, nebude to vůbec jednoduché,“ zdůraznil dopravní expert a někdejší ředitel SFDI Pavel Švagr. Podle něj by na největších stavbách měly být zvláštní projekční týmy. „Ty by na místě operativně odstraňovaly problémy a maximalizovaly tempo výstavby,“ doplnil Švagr.
Nejvíce peněz si příští rok z fondů Evropské unie vyžádá například silnice I/11 na Opavsku (1,2 miliardy korun), trať s tunelem Rokycany–Plzeň (miliarda korun), koridor Běchovice–Úvaly (700 milionů korun), chomutovská silnice R7 (500 milionů korun) nebo trať České Budějovice–Volary (400 milionů korun). Celkem už doprava vysála z unie kolem sto miliard, zbývá tedy zhruba 45 miliard korun.