Dopravci kritizují západní kolegy kvůli minimální mzdě i povinným návratům

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Novak Tomas/Euro

Čeští silniční dopravci se včera ohradili proti některým úpravám, které se do jejich byznysu snaží prosadit kolegové ze starých členských zemí Evropské unie. Terčem kritiky jsou především tři body: minimální mzda, kterou by museli majitelé platit řidičům podle země, kde se právě kamion nachází, zákaz přenocování v kabině a povinný návrat domů po čtrnácti dnech na cestě.

Nejtužší lobistické střety se přitom vedou kolem minimální mzdy. Pro dopravce ze všech zemí unie ji zavedlo od ledna loňského roku Německo, kde minimální hodinová odměna činí 8,5 eura. Nikdo nařízení zatím nerespektuje, Německo jedná s Evropskou komisí o kompromisním řešení. Pokud ale západní soused uspěje, mají stejné plány například ve Švédsku, Dánsku či Francii.

Sdružení dopravců Česmad Bohemia to považuje za ryze protekcionistické opatření. „Mám pocit, že rozum a intelekt na západě tak nějak mlčí. Nemůžeme vyplácet zaměstnancům rozdílné mzdy za úplně stejnou práci,“ řekl při oslavách padesáti let Česmadu šéf sdružení Vladimír Starosta.

Ze stejného soudku jsou podle něj i další dva nápady, které protlačují především západoevropské firmy a jejich odbory. Podle Starosty nemůže řidič opustit kamion, neboť tím by náklad zůstal nehlídán a nevztahovalo by se na něj pojištění. Starosta se rovněž obul do francouzské policie, která údajně není schopna zajistit bezpečnost řidičů při čekání na trajekt do Anglie. Řidiče a jejich náklad ohrožují lidé snažící se dostat přes kanál. „Silové složky jsou naprosto nefunkční,“ řekl podnikatel.

Ivan Bednárik: Silniční doprava je oproti železnici zvýhodněná