Dopravní podnik přišel o ředitele. Milan Křístek rezignoval

Generální ředitel DPP Milan Křístek

Generální ředitel DPP Milan Křístek Zdroj: Anna Vackova

Generální ředitel pražského dopravního podniku Milan Křístek dnes rezignoval. Obě své funkce, tedy i předsedy představenstva podniku, dal k dispozici od 30. listopadu. Do té doby chce ještě dotáhnout některé ze změn v městské společnosti. Již delší dobu se spekulovalo o tom, že chtějí pražští radní Milana Křístka odvolat.

Křístek rezignační dopis předložil představitelům hlavního města. „Budu čekat na jejich reakci,“ sdělil serveru E15.cz. Ještě v pondělí to, že by rezignoval, nebo chtěl rezignovat, popíral. „I když s dostatečnou rezervou plním cíle obsažené v mé manažerské smlouvě a další výsledky se projeví v nejbližší době, přesto necítím pro své působení dostatečnou podporu ze strany představitelů jediného akcionáře,“ uvedl Křístek.

Komunikace mezi Křístkem a radními se zhoršila po květnovém pádu pražské koalice ODS a TOP 09, kdy v radě hlavního města skončil radní pro dopravu Josef Nosek (ODS), který byl pokládán za Křístkova spojence.

Neshody ředitele a Prahy se týkají mimo jiné zdražení jízdného. Zadlužený dopravní podnik je mimo jiné i kvůli nevýhodným smlouvám z minulosti ve špatné finanční kondici. Vedení podniku dlouhodobě tvrdí, že buď musí Praha přidat více peněz na provoz, nebo musí schválit zdražení jízdného. Podle Křístka je pro udržení současných služeb nezbytné. Praha už dřív musela přistoupit k rušení nebo redukci některých spojů.

Jízdenky do MHD PrahaJízdenky do MHD Praha|Anna Vackova, E15 Zdroj E15

„Necítím podporu k dlouhodobým změnám v oblasti tržeb,“ řekl Křístek k důvodům nabídky rezignace. „Je třeba zvyšovat tržby, jít jen cestou snižování nákladů a zachovávat nebo zvedat kvalitu služeb není možné. Toto ale Praha není z politických důvodů ochotna akceptovat,“ doplnil. „Rada má vizi, jak řídit dopravní podnik a čeho dosáhnout v oblasti městské hromadné dopravy. Generální ředitel se ale s touto vizí zřejmě neztotožnil,“ poznamenal radní Jiří Pařízek. Víc se k situaci nechtěl vyjadřovat.

Uvedl, že rozhodnutí padne na patnáctičlenné dozorčí radě. Také primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) nebyl sdílnější. „O tom, zda nabídnutou rezignaci přijmout či nikoli, bude ve čtvrtek rozhodovat dozorčí rada,“ sdělil. Kromě výše jízdného se Praha s vedením podniku neshodla ani na řešení dalších diskutovaných problémů, kolem nichž se údajně vyskytují silné tlaky. Týká se to především problematické smlouvy na dodávku tramvají za 19,2 miliardy korun a také dostavby metra A do Motola. Obě nákladné investice zadlužený podnik dlouhodobě tíží.

Mezi prioritami, které by chtěl Křístek před svým odchodem prosadit, je reorganizace oddělení, které zodpovídá za přípravu veřejných zakázek a čerpání evropských dotací za miliardy korun. Skončí dlouholetý šéf odboru Petr Oumrt. „Nechtěl se na tom podílet,“ konstatoval Křístek. Personální změny podle něj vychází z nespokojenosti Prahy, která je stoprocentním akcionářem podniku, a ze závěru interního auditu, který si nechal dopravní podnik vypracovat.

Křístek chce dotáhnout také přípravu projektů pro čerpání evropských dotací. Jde zejména o 3,7 miliardy korun na dostavbu metra A do Motola. Audit u stavby poukázal na možné porušení zákona o veřejných zakázkách. Podle dokumentu pochybil Inženýring dopravních staveb(IDS), který stavbu pro pražský dopravní podnik organizuje.

Problematické smlouvy podepsal Křístkův předchůdce Martin Dvořák. Za jeho působení také dopravní podnik uzavřel kontrakt se Škodou Transportation na dodávku tramvají 15T ForCity za téměř 19,2 miliardy korun a s jejichž splácením má městská společnost obrovské problémy.

Milan Křístek:
Datum narození: 9. září 1969 Vzdělání: vystudoval České vysoké učení technické v Praze, obor technická kybernetika (1988-93), v roce 2006 absolvoval postgraduální studium na Sheffield Hallam University a loni kurz na London Business School
Funkce: předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy; od 1. listopadu 2012
Praxe: nejprve pracoval ve společnosti AMOS company (1992-96), poté v pobočce IBM (1996-97), v letech 1997-2001 byl zaměstnancem společnosti SPT Telecom, respektive Český Telecom, kde byl mimo jiné ředitelem analogického útvaru; od roku 2001 pracoval v manažerských funkcích ve společnosti T-Mobile Czech Republic a.s. (dříve RadioMobil, a.s.), nejprve jako ředitel prodeje firemním zákazníkům, od listopadu 2010 do května 2012 byl šéfem nově vytvořeného útvaru prodeje firemním zákazníkům a prodeje služeb s přidanou hodnotou.

Zdroj ČTK

Situaci dnes ostře zkritizovala opoziční ODS. Podle předsedy pražské ODS a bývalého primátora Bohuslava Svobody jde o další ukázku „vleklé destabilizace“ podniku. Praha prý nedokázala dotáhnout do konce prověrky, které slibovala ohledně podezřelých zakázek z minulosti. „Domníváme se, že měnit ředitele, který má tyto otázky vyřešit, je více než amatérský způsob řízení tak velké společnosti,“ uvedl.

Křístek v dopravním podniku působí jako generální ředitel od loňského listopadu. Server ceskapozice.cz tehdy popisoval podivné okolnosti výběrového řízení na nového ředitele. Jednou ze záhad byla podle serveru role exministra dopravy Radka Šmerdy, který se dostal až do finále, ze kterého pak překvapivě odstoupil. Další podivností byly výsledky takzvaného psychotestu, když pořadí neodpovídalo tomu, kdo nakonec proklouzl do finálové trojice.

Přehled šéfů DPP v posledních letech:
generální ředitel(ka):
Martin Dvořákduben 2007 - prosinec 2011
Jaroslav Stůj (pověřen řízením DPP)prosinec 2011 - únor 2012
Magdalena Češková (dočasně pověřena řízením DPP)únor 2012 - březen 2012
Vladimír Lichbřezen 2012 - srpen 2012
Magdalena Češková (dočasně pověřena řízením DPP)srpen 2012 - říjen 2012
Milan Křístekod listopadu 2012

Zdroj: ČTK