Dopravní podnik si přivydělává opravami tramvají. Do kasy jdou desítky milionů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: E15

Pražské Hostivařské opravny tramvají (OZT) začínají Dopravnímu podniku hlavního města Prahy vydělávat peníze. V loňském roce získaly externí zakázky ve výši zhruba 61 milionů korun, o rok dříve to přitom bylo 48 milionů. O další desítky milionů v tuto chvíli podnik přišel kvůli napjaté situaci v Ukrajině.

Dopravní podnik přitom v roce 2012 zvažoval prodej nebo outsourcing opraven, pod tehdejším vedením generálního ředitele Milana Křístka od něj ustoupil a ponechal si je. O outsorcing usilovala společnost Škoda Transportation, ostře proti se ale postavili zaměstnanci dopravního podniku.

Opravny jsou jednou z mála částí dopravního podniku, která je schopná sama „vydělávat“. Vozy a jejjich části si v opravnách nechaly loni opravit například společnosti Škoda Transportation, Pragoimex či Cegelec, které patří mezi „stálé“ zákazníky.

Opravny tramvají se také v roce 2013 zúčastnily dvou výběrových řízení v Německu. „Tendr na renovaci 45 kusů tramvajových vozů GT10NC v Duisburgu byl bohužel zrušen na konci roku 2013 z důvodu nedostatku finančních prostředků na straně zadavatele,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí podniku Jiří Štábl. V druhém tendru na modernizaci tramvajového vozu pro Strausberg opravny uspěly. Opravy začaly letos v únoru a konec prací podnik očekává v září. Letos má také dopravní podnik v plánu opravny přihlásit do několika výběrových řízení na opravy drážních vozidel připravovaných v Německu a Rakousku.

Desítky milionů korun v ohrožení

„Vzhledem k současné politické situaci v Rusku a na Ukrajině se bohužel nerealizovaly rozjednané zakázky v těchto zemích. Nelze ani zatím objektivně odhadnout, zda jednání budou dále pokračovat,“ konstatoval Štábl. Hodnotu neuskutečněných zakázek vyčíslil na desítky milionů korun.

Dodal, že zakázky jsou zatím „živé“. Dopravní podnik čeká na to, jak se politická situace vyvine a nechce zveřejňovat podrobnější informace. „Předčasné zveřejnění pod by mohlo znamenat ohrožení realizace ebo jejich ztrátu. Konkurence je v tomto segmentu výroby značná a hlavně rychlá,“ poznamenal Štábl. Dodal, že obecně se zakázky týkají oprav tramvajových vozidel a oprav a rekonstrukcí podvozků tramvajových vozidel.

Opravny využívá nejvíce sám dopravní podnik. V loňském roce do nich poslal 410 „vlastních“ tramvajových vozů, z toho 240 čekaly pravidelné opravy a 170 vozů muselo podstoupit opravy mimořádné. Mluvčí Štábl opravy vyčíslil na celkovou částku 467 milionů korun.

Opravárenské díly prošly v letech 1995 až 2004 kompletní modernizací. Původně se OZT zaměřovaly na obnovu tramvají z produkce ČKD Tatra, poté se začaly zaměřovat i na externí zakázky.

Milan Křístek: Hostivařskou opravnu tramvají neprodáme