Dráhy poprvé představily Railjet cestujícím

Jednotka ÖBB railjet byla 17. dubna představena na trase Břeclav-Brno-Praha.

Jednotka ÖBB railjet byla 17. dubna představena na trase Břeclav-Brno-Praha. Zdroj: ctk

Raijet odstartoval svou první cestu z Břeclavi
Interiér vlaku
Jednotka ÖBB railjet byla 17. dubna představena na trase Břeclav-Brno-Praha. Na snímku jsou generální ředitel ÖBB Christian Kern (vlevo) a generální ředitel ČR Petr Žaluda.
Vlevo je stávající EC s lokomotivou Taurus.
Kabina strojvůdce v novém vlaku
11
Fotogalerie
Nový vlaky Railjet dnes vyrazil na propagační cestu z Břeclavi přes Brno do Prahy. V cílové stanici bude slavnostně pokřtěn.

České dráhy od Siemensu převezmou postupně sedm vysokorychlostních jednotek Viaggio Comfort zvané Railjet, první v polovině příštího roku, a zaplatí za ně zhruba 2,5 miliardy korun. Prezentovaná souprava patří rakouským drahám, od české se liší jen pár drobnostmi v uspořádání interiéru. Od prosince 2014 je ČD společně se třemi totožnými rakouskými jednotkami nasadí na tratích EuroCity mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem. Nabídne 442 míst k sezení, z toho 384 ve druhé třídě.

Soupravy jsou konstruované na rychlost až 230 kilometrů za hodinu a počítá se s tím, že je budou vozit rakouské lokomotivy řady 1216 zvané taurus. Cestujícím nabízejí moderní klimatizovaný interiér, oddíly byznys, první a druhé třídy, restaurační vůz i dětské kino. Plán počítá s tím, že vlaky pojedou mezi Českem a Rakouskem ve dvouhodinovém intervalu, který bude proložen dvouhodinovým intervalem vlaků vyšší kvality na Slovensko.

„Jde o jedny z nejmodernějších vozidel na evropském trhu a přinesou zásadní zvýšení kvality cestování a také zkrácení jízdních dob. Bude to silný konkurent pro cestování auty či autobusy,“ řekl ČTK generální ředitel ČD Petr Žaluda. Cesta mezi hlavními městy Česka a Rakouska potrvá čtyři hodiny a deset minut, což je až o 40 minut méně než dosud.

ČD spustí zkušební provoz jednotek s cestujícími příští rok v létě, schválení pro české tratě už mají od roku 2010. Nové soupravy čeká jen dodatečné schválení kvůli drobným odlišnostem interiéru od rakouských jednotek, jejich životnost je 30 let.

Spojení Prahy s Budapeští

V budoucnu by mohly Railjety vozit cestující i na trase z Prahy přes Brno do Bratislavy a Budapešti. „Jednáme s národními dopravci na Slovensku a v Maďarsku, chtěli bychom zde podobný model, jako budeme mít s Rakouskem. Máme opci na nákup dalších osmi jednotek,“ doplnil Žaluda.

ČD chtěly původně koupit 16 souprav bez výběrového řízení, šlo prý o mimořádně výhodnou nabídku, což napadla u antimonopolního úřadu (ÚOHS) Škoda Transportation. Úřad její stížnost zamítl, ČD nakonec od tohoto záměru ustoupily a rozhodly se zakoupit jen sedm souprav. ÚOHS se však musí tímto případem znovu zabývat, protože soud mu ho vrátil a původní rozhodnutí zrušil.