Dráhy se snaží vyšachovat Jančuru, jednají o smlouvě s Deutsche Bahn

„Vedli jsme v Německu zajímavá a úspěšná jednání na pozvání pana doktora Grubeho (šéf DB Rüdiger Grube – pozn. red.),“ uvedl ředitel drah Dalibor Zelený. Pro linku do Hamburku počítá český dopravce s vagony, které jako ojeté kupuje z Rakouska. Vozy pro rychlost až 200 kilometrů v hodině projdou obnovou, aby splňovaly podmínky DB například na přepravu vozíčkářů, měly jednotný design a zásuvky u každé sedačky.
„Do konce příštího roku budou upraveny tak, abychom smlouvu, pokud ji získáme, mohli naplnit,“ doplnil Zelený. Tahat by je měly nové lokomotivy řady 380 od plzeňské Škody. V Německu jde přitom o desetiletou smlouvu, která by měla začít platit v prosinci 2015. To je rozdíl oproti dosavadnímu modelu, kdy se spolupráce domlouvá z roku na rok a funguje na takzvaném vyrovnávání výkonů. Ačkoli podrobnosti nové smlouvy nejsou známé, Němci budou zřejmě Čechům platit za zapůjčení souprav a podle ujetých kilometrů na německém území.
Zcela mimo hru však nezůstává ani Jančura, který už pro linku do Hamburku zadal v Rumunsku výrobu prvních deseti vagonů. Potřebné tři miliardy na financování projektu ale zatím nesehnal, a spolupráce s Deutsche Bahn byla proto už dvakrát odložena. První vlaky RegioJetu měly vyrazit do Německa už loni v prosinci. Příčinu neochoty bank k půjčkám spatřuje podnikatel ve stále ztrátovém provozu na trati Praha–Ostrava–Žilina. Ztrátu podle něj způsobují České dráhy údajně podnákladovými cenami.
Kauzou se už tři roky zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Na rozjezd linky do Hamburku by prý přitom stačilo jen jeho rychlé rozhodnutí. „Pokud úřad velmi brzy, řekněme do konce března, nerozhodne o Ostravě a nebude hlídat dominanty, aby svého postavení nezneužívaly, tak nebude nikdy Berlín a Hamburk,“ řekl koncem ledna deníku E15 Jančura.