Dráhy stáhne letos do ztráty miliardový dluh
Vedení podniku ztrátu přičítá hlavně na vrub finančním nákladům. Roční náklady na dluh, který k dnešku činí zhruba 35 miliard korun, se blíží jedné miliardě. „To nás dostává do ztráty. Provozní výsledek hospodaření bude kladný v řádu stovek milionů,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.
Letošní ztráta má být nicméně menší než loni a předloni. Loňská čísla společnost zveřejní v dubnu, předloni dráhy prodělaly dvě miliardy korun. Dopravce letos čeká tvrdá práce s umořováním a refinancováním dluhu a především s obhajobou ratingu v investičním pásmu. Krtek to přirovnal k placení účtu za hostinu minulých let.
Roste počet cestujících i dluhy
Počet cestujících Českých drah loni narostl o půl procenta a překročil hranici 170 milionů. Dopravce tak potvrdil rostoucí trend posledních pěti let. Posiluje především příměstská a dálková doprava, jako příklady uvádějí dráhy tratě Praha–Benešov, Praha–Hradec Králové nebo Praha–Plzeň.
„Chceme udržet růst, i když velkou roli mohou hrát rozsáhlé výluky. Máme signály, že některé cestující ta opatření odrazují,“ řekl člen představenstva drah Michal Štěpán. Poukázal tak na rekordní počet výluk, které má na svědomí Správa železniční dopravní cesty. Ta se letos snaží ze všech sil utratit peníze z evropských fondů.
Přírůstek pasažérů si dráhy draze vykoupily. Od roku 2008, kdy se pustily do rozsáhlých investic, utratily za nové či rekonstruované vozy 37 miliard korun. Výsledkem je zadlužení, které musí současné vedení podniku v čele s Pavlem Krtkem řešit. Jen na drážní dluhopisy připadají závazky ve výši 22 miliard korun. S dluhopisy souvisí zásadní oříšek, který budou muset dráhy v následujících měsících rozlousknout. Příští rok v červnu jsou splatné dluhopisy v hodnotě devíti miliard korun. Dráhy do té doby budou muset vymyslet způsob jejich refinancování. V úvahu připadá například nová emise dluhopisů nebo nějaký druh úvěru.
Jen tak tak v investičním pásmu
„Souvisí to i s tím, kdy proběhne prodej nádraží,“ připomněl Krtek chystaný převod nemovitostí na Správu železniční dopravní cesty. Na transakci dráhy čekají dlouhé měsíce, zatím ale nebyla schválená vládou. Neustálé odklady přitom mohou ohrozit rating drah, který se po dvojím snížení v minulých letech jen tak tak drží v investičním pásmu. Cifršpioni agentury Moody’s se na dráhy znovu vrhnou už v březnu. Naopak pozitivně může na ratingové agentury podle Krtka působit výhodné umístění drážních dluhopisů na německém trhu loni na podzim.
Dráhy pro letošek počítají s tím, že se tržby z jízdného zvednou zhruba o 200 milionů na sedm miliard korun, od objednatelů, tedy ministerstva dopravy a krajů, dostanou dalších 12 miliard. Mimo jiné je ale čeká i poslední splátka rychlovlaků Railjet ve výši čtvrt miliardy korun, na příjmové straně naopak počítají se stovkami milionů z prodeje nepotřebného majetku. Sem patří například prodeje bytových domů nájemníkům nebo zbylých vechtroven kolem tratí. V provozu patří k letošním plánům například modernizace vozů pro projekt spojů do Hamburku, osazení Wi-Fi do vlaků z Prahy na Slovensko nebo nákup elektrických vlaků pro novou trať na ostravské letiště.
Dan Ťok: Chci vrátit Česko na železniční mapu Evropy