Dráhy vydají další miliardové dluhopisy

Lokomotiva 163

Lokomotiva 163 Zdroj: CC BY SA 2.0: Honza Groh via Wikipedia

České dráhy vydají ještě před koncem roku další miliardové dluhopisy pro mezinárodní trh. Důvodem je v první řadě přefinancování starých dluhopisů v hodnotě 300 milionů eur z roku 2011, které jsou splatné příští rok. Potvrdil to předseda dozorčí rady drah Milan Feranec.

„Je to výhodné, neboť si dráhy aktuálně půjčují za lepších podmínek,“ uvedl Feranec. Za pravdu mu dává úspěšná emise drážních bondů z poloviny tohoto roku. Dopravce tehdy udal papíry v hodnotě přes 115 milionů eur s kuponem 1,89 procenta, respektive tři procenta. Před pěti lety přitom musel slíbit roční výnos 4,5 procenta.

„Refinancování starých dluhopisů novými je standardní způsob, který obchodní společnosti běžně využívají,“ doplnil mluvčí
drah Radek Joklík. Podrobnosti k chystané emisi ale nesdělil. Dráhy se pravděpodobně budou snažit maximálně využít rámec, který jim dává schválená strategie financování pro letošní rok. Dokument umožňuje vydání emisí až do celkové výše šesti miliard korun či ekvivalentu v jiných měnách.

V pololetí dráhy vydaly dluhopisy v přepočtu za zhruba tři miliardy korun, tudíž zbývají ještě tři miliardy. „Záleží vždy na úspěšnosti, ale budeme se snažit o maximum,“ doplnil Feranec. Dráhy se rovněž přiklánějí k dlouhodobějším dluhopisům, letos splatnost protáhly až na dvacet let.

Vedle dluhopisů mohou dráhy využít i směnečného programu, jehož celkový limit dozorčí rada letos na jaře navýšila z osmi
na 11 miliard korun. Dráhy dosud vydaly pět emisí dluhopisů, peníze vesměs použily na modernizaci vozového parku. Dluhopisy využívá i dceřiné ČD Cargo, čisté zadlužení celé skupiny činí zhruba 33 miliard korun. Zatím přitom není jasné, jak se firma vypořádá s prohranou arbitráží se Škodou Transportation, z níž plyne závazek Českých drah zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun. V úvahu připadá mimo jiné omezení investic včetně nákupu lokomotiv.