Dušek křísí lokálky na Pardubicku, trendu navzdory

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Slama

Obrat o sto osmdesát stupňů předvádí Pardubický kraj v železniční dopravě. Ještě před rokem byl průkopníkem rušení linek na zapadlých kolejích, teď ale jde proti všeobecnému trendu a lokálky křísí. Naplno se to projeví už příští rok za platnosti nového jízdního řádu.

Prsty v tom má především nový radní pro dopravu a kdysi vlivný železniční odborový boss Jaromír Dušek. Do vedení kraje se dostal za zemanovce. „Už když jsem přišel, řekl jsem, že se vlaky vrátí. Tak to plním,“ uvedl Dušek.

Příkladem je trať Přelouč–Prachovice. Až na konečnou do Prachovic dnes pravidelná doprava nezajíždí, v létě tam pendlovaly jen dva víkendové spoje. Nově se na trať vrátí každodenní ranní a večerní spoj. Podobné oživení čeká i trať ze Svitav do Žďárce u Skutče, kam kraj pošle v pracovní dny hned několik vlaků.

Jízdní řád zhoustne i mezi Chocní a Litomyšlí. Celorepublikovou zajímavostí je angažmá nového dopravce, společnosti Arriva vlaky. Ta by měla během následujících měsíců rozjet provoz na polozapomenutých a nepoužívaných tratích na pomezí Čech a Moravy.

Základnou se stane městečko Chornice, odkud budou vlaky Arrivy vyrážet do tří stran, a to na Velké Opatovice, Moravskou Třebovou a Dzbel. Firma ze skupiny Deutsche Bahn bude přitom jezdit bez nároku na krajské dotace.

Provoz začne patrně od března a je téměř jisté, že Arriva na něm prodělá. Své účinkování zřejmě pojímá jako test vlaků a reklamu, neboť se svými motoráky chce jít do tendru o dotované rychlíky na trati Liberec–Pardubice. Tím ale plány nového pardubického radního nekončí.

Skomírající a ohrožené tratě
Zatímco lokálkám na Pardubicku se daří, mnoho tratí zarůstá plevelem, v lepším případě je udržují nadšenci. Pravidelnou dopravu už nelze spatřit například mezi Mladoticemi a Kralovicemi u Rakovníka, mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem na jižní Moravě, na netolické trati na jihu Čech, nebo mezi Kadaní a Vilémovem u Kadaně. Pouze díky víkendovému provozu přežívá například malebná trať z Chomutova do Vejprt po hřebenech Krušných hor. Jediný školní spoj se stále drží na trati do východočeské Dobrušky.

Správu železnic chce například donutit k obnově trati mezi Heřmanovým Městcem a Chrudimí a dostavbě třistametrového úseku kolejí tamtéž tak, aby vlaky mohly přímo jezdit na větší ze dvou chrudimských nádraží. Do budoucna chce Dušek obnovit ve spolupráci s Olomouckým krajem vlakový provoz do Štítů nebo opět spojit Borohrádek a Moravany přes Holice.

Pardubický kraj zaplatí za vlaky příští rok ze svého 329 milionů korun, o pět milionů více než letos. U Českých drah za ně objedná 4,8 milionu vlakových kilometrů, zhruba stejně jako letos. Více lokálek vyrovná například úbytkem spěšných vlaků z Pardubic do Královéhradeckého kraje. To je částečně dáno rozsáhlou výlukou kvůli rekonstrukci kolejí.

Obnovou dopravy na lokálkách jde přitom kraj proti vývoji ve všech ostatních regionech. Nejnověji za oběť šetření padne spoj mezi Číčenicemi a Týnem nad Vltavou v jižních Čechách. Trať by ale měla přežít, neboť se po ní vozí palivo do Temelína.

Glosa: Šotodušek