Egypt vybuduje nový Suezský kanál, má ulehčit přeplněné námořní cestě

Britský torpédoborec HMS Daring u mostu přes Suezský průplav

Britský torpédoborec HMS Daring u mostu přes Suezský průplav Zdroj: Keith Morgan, Wimimedia Commons

Suezský průplav
Suezský průplav
Satelitní snímek Suezského průplavu
Ústí Suezského průplavu do Středozemního moře v přístavu Port Said
Silniční most přes Suezský průplav, postavený v roce 2001
6
Fotogalerie
Egypt plánuje stavbu nového Suezského kanálu, který povede podél stávající spojnice Středozemního a Rudého moře. Stavba za čtyři miliardy dolarů má ulehčit stávajícímu kanálu. Egypt chce investovat i do rozvoje oblasti kolem vodní cesty.

Nový průplav povede souběžně se současným kanálem a bude měřit 72 kilometrů, oznámil Mohan Mamish, šéf státní společnosti spravující průplav. Neupřesnil, kde přesně by měl nový kanál vyrůst ani kdy by měl být otevřen. Projekt má zkrátit dobu čekání na průjezd kanálem ze současných 11 na tři hodiny.

Podle Mamishe projekt zahrnuje 35 kilometrů „suchých výkopů“ a 37 kilometrů rozšiřování a prohlubovaní. To naznačuje, že během stavebních prací by mohlo dojít i na úpravy stávajícího 163 kilometrů dlouhého kanálu. Ten je nyní jednosměrný s občasnými rozšířeními, kde se sobě mohou konvoje lodí vyhnout.

Jak na konferenci ve městě Ismá'ílíja na březích průplavu uvedl egyptský prezident Abd al-Fattáh as-Sísí, stavbu průplavu bude mít kvůli blízkosti neklidného Sinajského poloostrova na starosti armáda. Zakázky na projektu získá 37 egyptských společností.

Suezský průplav je pro Egypt klíčovým zdrojem příjmů, na poplatcích za jeho využití Káhira utrží kolo pěti miliard dolarů ročně. Jeho význam ještě vzrostl kvůli odlivu turistů a zahraničních investic, který následoval po rozsáhlých nepokojích v roce 2011.

Průplav se poprvé otevřel před 145 lety, ročně jím propluje okolo 20 tisíc lodí, což představuje osm procent celosvětové lodní dopravy. Jedna cesta trvá 11 až 6 hodin. Kanál ale nedokáže pojmout všechny lodě. Výtlak je omezen na 240 tisíc tun, ponor smí být nanejvýš 20 metrů při šířce 50 metrů. Kvůli silničnímu mostu otevřenému v roce 2001 je na 68 metrů omezena i maximální výška plavidel.

Větší lodě musí nadále využívat trasu okolo Afriky. Plavbu mezi Evropou a Asií to prodlouží o několik týdnů.