Etihad a Delta protiprávně ovládají evropské aerolinky, obává se EU

Airbus A340 aerolinek Etihad před přistáním na londýnském letišti Heathrow

Airbus A340 aerolinek Etihad před přistáním na londýnském letišti Heathrow Zdroj: CC BY 2.0: Mark Winterbourne

Aerolinky Etihad a Delta by mohly ovládat hned několik leteckých společnosti, ačkoli jim to zakazuje právo Evropské unie. Předpokládá to Evropská komise, která formálně zahájila vyšetřování evropských aktivit obou firem.

Evropští komisaři pochybují, že Etihad Airways a Delta Air Lines v Evropě investují v souladu s pravidly, která mimoevropským společnostem zakazují vlastnit většinový podíl v evropských aerolinkách či je ovládat, píše server Aviation Week.

Komise požádala německou a srbskou vládu o podrobné informace týkající se vlivu Etihad Airways na aerolinky Air Berlin a Air Serbia. Pro aerolinky vlastněné emirátem Abú Dhabí je vyšetřování obzvláště špatnou zprávou, firma totiž uvažuje o zvýšení svého podílu v Air Berlin z 29,2 procenta na 49 procent.

Podobnou žádost obdržela i britská vláda, která má dodat informace o společnosti Virgin Atlantic Airways. Delta loni koupila 49 procent aerolinek za 360 milionů dolarů od Singapore Airlines ve snaze o usnadnění přístupu na londýnské letiště Heathrow a posílení své pozice na trhu transatlantických letů.

Evropská komise sice nemá pochybnosti o vlastnické struktuře, Delta a Etihad ale podle ní své partnery de facto ovládají. Delta má v sedmičlenném představenstvu Virgin Atlantic tři zástupce a šéf aerolinek Craig Kreeger je Američan.

Komise navíc požádala Švýcarsko, aby prošetřilo partnerství Etihad a místního dopravce Darwin Airline. Švýcarsko na základě smlouvy s EU o letecké dopravě uplatňuje obdobná pravidla, jako Brusel.

Obavy Bruselu vyvyolává také připravovaná restrukturalizace italského národního dopravce Alitalia, ve které se chce Etihad angažovat. Komise vyzvala Řím, aby dbal na dodržování unijních pravidel.