Evropané touží po konkurenci na železnici. Češi nejvíc
Češi si podle průzkumu myslí, že většímu využití vlaků nyní brání například vysoké ceny či kvalita vlaků. V žádné jiné unijní zemi se problémy s pohodlím a čistotou vlaků nezmiňují tak často jako u v nás.
Konkurence by podle Čechů servis na drahách rázně zvedla. Dokonce u čtyř otázek jsou v tomto nejoptimističtější ze všech Evropanů: „V České republice respondenti očekávají zlepšení ve čtyřech oblastech: ceny jízdného (85 procent), kvalita služeb cestujícím (91 procent), pohodlí a čistota (91 procent) a způsob řízení železničních společností (77 procent),“ tvrdí průzkum.
Prohlédněte si novinky, které chystají České dráhy i nastupující konkurence:
Podle průzkumu také Češi netrpělivě čekají na prémiové služby na železnici, kdy by si mohli připlatit ze lepší jídlo, noviny či filmy. Přestože v celounijním srovnání si většina Evropanů přeje, aby vstup konkurence nevedl k rozvoji extra služeb, v Česku je to naopak. „Srovnání zemí ukazuje, že nadpoloviční většina si přeje prémiové služby v České republice (57 procent), Řecku, Litvě, Polsku a Itálii,“ uvádí studie.
V Česku jsou dominantním poskytovatelem osobní dopravy stále státem ovládané České dráhy, pomalu ale už na železnici začíná pronikat konkurence. Soukromý dopravce RegioJet podnikatele Radima Jančury dnes oznámil, že za první rok jeho žlutými vlaky cestovalo asi 900 tisíc cestujících. „Nastavili jsme zrcadlo Českým drahám. Za rok jsme dokázali přesvědčit stovky tisíc zákazníků o tom, že ochotný a usměvavý personál, servis na palubě a čistá toaleta jsou věci, které mohou při cestování vlakem být samozřejmostí,“ prohlásil Jančura. Průzkum Eurobarometru dosvědčuje, že tyto témata jsou pro Čechy při cestování vlakem opravdu důležité.
Ministerstvo dopravy chce postupně liberalizovat celou tuzemskou vlakovou dopravu včetně provozování dotovaných rychlíkových spojů. Dominantním Českým drahám chce postupně konkurovat vedle RegioJetu i třeba firmy Viamont, Leo Express, Veolia Transport, Arriva vlaky či Abellio CZ.