Ford Model K: Předchůdce Plechové Lízy padl v nemilost Henryho Forda
Model K byl největším, nejvýkonnějším a nejdražším modelem značky své doby a honosil se řadovým šestiválcem. Jeden roadster bude zanedlouho k mání.
Henry Ford se ke slavnému Modelu T propracoval jednoduše, postupným užitím předchozích písmen abecedy. Začal tedy logicky „áčkem“, prvním toho jména, hned po založení Ford Motor Company v roce 1903 (jeho dřívější pokusy s quadricykly a traktory by si zasloužily samostatný text). A následovaly další. Ovšem ne vždy měl ve své firmě hlavní slovo, do toho, co se bude vyrábět a prodávat, mluvili i další investoři a akcionáři, hlavně Alexander Young Malcomson.
Američané dohánějí Brity
Přesně takovým vozem byl Model K, současník menších F a N. Sám Henry ho neměl rád, protože to nebylo levné a jednoduché auto pro lidi, o kterém vždycky snil. Jenže jednalo se o důležitý mezník, v přídi trůnil šestiválec. Postavil se hlavně Packardu. S agregáty o tomto počtu válců komerčně jako první prorazil britský Napier v roce 1904, který je vyzkoušel i v závodech. Do USA se dostal tou nejjednodušší cestou, ještě tentýž rok otevřel montážní závod v Bostonu. Místní výrobci zatím spali, ale za dvě léta už je mělo osm automobilek, kupříkladu ještě Franklin, National a Stevens-Duryea.
A Ford u toho nemohl chybět. Model K se představil na autosalonu v New Yorku v lednu 1906 coby klasický čtyřmístný tourer, tedy s otevřenou karoserií s plátěnou střechou, ale bez oken. Nahradil Model B, vyráběl se už od konce roku 1905. Poháněl jej řadový litinový motor objemu 6636 cm3 (průměr 114,3 x 107,95 mm) s L-hlavou, každým válcem odlitým samostatně. Dvoustupňovou planetovou převodovku zdědila i pozdější Plechová Lízinka, jak se přezdívalo Modelu T.