Hejtmani chtějí od ministerstva nevyčerpané unijní peníze

dálnice

dálnice Zdroj: ctk

Krajští hejtmani přišli s plánem, jak vyřešit problémy ministerstva dopravy s čerpáním unijních peněz z operačního programu Doprava (OPD). Podle hejtmana Plzeňského kraje a stínového ministra dopravy Milana Chovance by kraje měly dostat možnost tyto peníze čerpat na investice do dopravních staveb. Ministerstvo dopravy, které největší český operační program spravuje, nyní hovoří o možném nedočerpání téměř 40 miliard korun.

Důvodem je nedostatek národních peněz na spolufinancování, neuznání řady už hotových projektů ze strany unie a časový skluz výstavby dálnice D8. Ministerstvo přitom nemá připraveno dostatek náhradních projektů, kam by se peníze daly přesunout. Kombinace všeobecného šetření a českého nepořádku tak může zapříčinit, že desítky miliard korun z celkem nabízených 150 miliard, zůstanou v unii ladem. „Nevyužít zcela takovouto unikátní možnost je zločin. Všechny kraje jsou nyní připraveny ty peníze čerpat,“ řekl Chovanec.

Jen v Plzeňském kraji jsou prý připraveny hotové projekty za pět miliard korun, mezi nimi například obchvat Rokycan. Podle Chovance jde o neopakovatelnou příležitost, kvůli které jsou kraje ochotny se i zadlužit, aby měly peníze na spolufinancování evropských prostředků. Celá akce má ale několik administrativních háčků. Nejprve by muselo na toto řešení kývnout ministerstvo a posléze by jej měla schválit Evropská komise.

Ministerstvo dopravy se ale k celému nápadu staví více než skepticky. „Prostředky operačního programu Doprava jsou primárně určeny na financování nejdůležitějších dopravních staveb, kam krajské silnice druhé a třetí třídy nespadají,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák. Podle něj by Evropská komise plán zamítla. Příkladem prý může být snaha někdejšího ministra dopravy Víta Bárty, kterému se pro odpor komise nepodařilo přesunout devět miliard z železnice na silnice ani v rámci OPD.

Podle Chovance ale záleží především na schopnostech českých vyjednávačů. Kraje čerpají evropské prostředky hlavně z takzvaných ROPů, tedy regionálních operačních programů. Ty už jsou ale beznadějně rozebrány, financuje se z nich například nákup nových lokálních vlaků.