Hotovo. Aeroholding získal ČSA
„Tímto krokem byla dovršena hlavní etapa vzniku holdingové struktury,“ řekl zástupce letecké skupiny, mluvčí Ivo Vysoudil. Aerolinie se staly šestou a poslední dcerou holdingu. Formálně se tak naplnilo rozhodnutí vlády z podzimu 2010.
Boj však teprve začíná a není vůbec jisté, zda nové uspořádání státních firem z leteckého byznysu pod jednou střechou povede ke kýžené záchraně ČSA. Ta vede jedině přes nalezení strategického partnera.
„Nedělejme si iluze, že by v současné době byla nějaká dychtivá touha po akvizici v letecké dopravě a že by tu v řadě stál zástup zájemců o ČSA,“ řekl premiér Petr Nečas v červnu, kdy vláda převod akcií řešila.
Vznikem aeroholdingu České aerolinie pouze získaly oddechový čas. Holding totiž od aerolinií odkoupil čtyři nově vzniklé dcery za téměř 2,4 miliardy korun. To je dost na to, aby aerolinie přežily déle než několik měsíců. „Čas se ale krátí, společnost je pořád ztrátová a nic dobrého nevěstí ani kondice celého sektoru,“ uvedl ekonom ze společnosti Cyrrus Jan Procházka.
Podle něho by hledání partnera mělo být ze strany vlády aktivnější a hlavně by se mělo stát oficiálním. Zatím jde totiž o pouhá prohlášení. „Možná tím okamžikem bude právě převod akcií pod aeroholding,“ vyslovil naději ekonom.
Nejčastěji se jako o možném partnerovi hovoří o Korean Air. Korejský dopravce je partnerem ČSA v alianci Sky Team a údajně už nějaký zájem projevil.
ČSA mají v poslední době blízko i k Etihadu ze Spojených arabských emirátů. Otázkou je, zda arabské společnosti v Evropě nestačí angažmá ve ztrátové firmě Air Berlin.
Na neblahou situaci v ČSA mezitím doplácí Letiště Praha, které se skřípěním zubů rovněž muselo pod aeroholding. Rozdíl mezi ČSA a Letištěm Praha nejlépe ilustruje příspěvek k základnímu jmění aeroholdingu. Ten si pohlcením letiště zvýšil jmění o šest miliard, nyní s aeroliniemi získal 150 milionů. Dřívější výnosy z letiště byly částečně nasměrovány přes aeroholding do ČSA.
Letišti navíc letos prudce a s nimi spojených zisků. Jen za pololetí přišel vzdušný přístav meziročně o devět procent cestujících. Za neblahým vývojem stojí hlavně záchranný plán v ČSA, které se výrazně zmenšily. Cílem je proměna v malého lokálního přepravce na trasách Východ– Západ. Právě přepravní práva v zemích bývalého Sovětského svazu jsou na ČSA zřejmě nejcennějším aktivem.