Hromadná doprava zdarma? Tallinn chce ukázat, že se to vyplatí

Estonsko, MHD

Estonsko, MHD Zdroj: Wikimedia

ČTK
Autobusy zdarma, aby lidé méně používali své automobily? Tallinn je první evropskou metropolí, která zavedla veřejnou dopravu zdarma pro všechny obyvatele, aby snížila znečištění a omezila dopravní zácpy ve městě. Píše o tom agentura AFP.

Od začátku roku si obyvatelé Tallinnu musejí při vstupu do autobusů, tramvají a trolejbusů označit novou zelenou kartu, ale sama doprava je zdarma. „Je to ještě tak nové, že si pravidelně zapomínám kartu označit,“ říká devatenáctiletý Pavel Ilmjarv vstupující do autobusu v estonské metropoli. „Dříve jsem měl měsíční jízdenku a nemusel jsem si ji při každém nastoupení do autobusu označovat. Ale nestěžuji si, doprava zadarmo, to je bezvadná věc,“ dodává.

Veřejnou dopravu zdarma má asi 420 tisíc obyvatel Tallinnu. Platí jen za osobní magnetickou kartu, kterou prokazují, že jsou tallinnskými občany. Ta stojí dvě eura (50 korun).

„O zavedení veřejné dopravy zdarma jsme začali uvažovat před rokem. Již v prvních týdnech jsme registrovali zvýšený počet osob využívajících veřejnou dopravu, rozhodli jsme se tedy zvýšit počet autobusů,“ uvádí zástupce tallinnského starosty Taavi Aas. Podle radnice nový systém už využívá polovina obyvatel metropole.

Město však taková veřejná doprava zdarma něco stojí. „Letos přijdeme o 12,4 milionu eur (310 milionů korun) z prodeje jízdenek. Tato částka pokrývala asi z 23 procent veškeré náklady na veřejnou dopravu v Tallinnu,“ uvádí mluvčí radnice Toomas Pirn.

Doprava zdarma láká lidi do Tallinnu, přináší to více příjmů

„Část této sumy je kompenzována zvýšením objemu daní souvisejícího s příchodem nových obyvatel Tallinnu: v posledním roce se obyvatelstvo metropole rozrostlo o 3686 osob a nadále roste,“ říká.

Mnozí Talliňané, kteří až dosud uváděli svou chatu jako hlavní bydliště, se nyní přihlásili v Tallinnu, aby mohli dopravu zdarma využívat. Svými místními daněmi zvýšili příjmy města.

Cílem operace je bojovat proti zácpám v dopravě a znečištění životního prostředí. „Doufáme, že klesne počet automobilů jezdících po městě a tím se sníží i znečištění vzduchu. Studie ukázaly, že největšími znečišťovateli ovzduší v Tallinnu jsou automobily,“ ujišťuje Pirn.

Zatím je však ještě brzy posuzovat výsledky. „Dosud používala veřejnou dopravu asi polovina obyvatel. Nějakou dobu to potrvá, než budeme moci odhadnout počet aut, která zůstanou vzhledem k dopravě zdarma na parkovišti,“ soudí. Pro rodinu se dvěma dětmi znamená veřejná doprava zdarma úsporu asi 600 eur (15 tisíc korun) ročně. A to není zanedbatelné v zemi, kde průměrná měsíční mzda činí 900 eur (22 500 korun).

Lidem mimo Tallinn se zvýhodnění metropole nelíbí

V této malé zemi s 1,3 miliony obyvatel však protestují ti, kdo v Tallinnu nebydlí. „Studuji v Parnu a pro mě veřejná doprava není zadarmo. Toto opatření je velmi nespravedlivé pro ty, kdo v Tallinnu nebydlí. Na venkově vydělávají lidé většinou méně než v metropoli,“ stěžuje si šestadvacetiletá studentka Eve. Jedna jízdenka stojí 1,60 eura (40 korun).

Doprava zdarma je vyhrazena jen pro občany s trvalým bydlištěm v Tallinnu. Kontroly byly ponechány a ti, kdo jsou přistiženi, platí pokutu, která se může vyšplhat až na 60 eur (1500 korun), což se zhruba rovná měsíční podpoře v nezaměstnanosti. V této bývalé sovětské zemi, která se v roce 2004 stala členem EU a v roce 2011 vstoupila do eurozóny, činí nezaměstnanost deset procent.

Tallinn věří, že se mu podaří získat titul Zelená metropole Evropy, který uděluje Evropská komise. „Doufáme, že se nám podaří tento titul získat v roce 2018. Ta skutečnost, že jsme se stali první evropskou metropolí, která zavedla pro své obyvatele veřejnou dopravu zdarma, nám ho pomůže získat,“ prohlašuje zástupce starosty Taavi Aas.