Indie investuje obří sumy do železnice, chytit se mohou i české firmy

Nádraží v indické Bombaji

Nádraží v indické Bombaji Zdroj: ctk/AP

V příštích pěti letech hodlá Indie investovat 137 miliard dolarů (3,36 bilionu Kč) do chátrající železniční sítě. Plány dnes představila vláda, jejíž premiér Naréndra Módí usiluje o vybudování infrastruktury potřebné k nastartování hospodářského růstu. Obnova železnice může nabídnout příležitosti i pro české firmy, které už loni uzavřely s Indickými drahami strategické partnerství.

Země má čtvrtou největší železniční síť na světě, která denně přepraví 23 milionů cestujících. Indické dráhy jsou zároveň největším jednotlivým zaměstnavatelem v zemi a reforma železnic je proto politicky citlivým tématem. Minulé vlády se modernizaci vyhýbaly a dávaly místo toho přednost zajišťování levné přepravy a tvorbě míst.

Nynější Módího vláda však příští rok zvýší investice o zhruba polovinu na víc než 16 miliard dolarů. V dalších letech by se vládní výdaje měly dál zvyšovat, pokud se má splnit pětiletý cíl. Ekonomové ale pochybují, jak se vládě podaří najít peníze, když musí držet na uzdě schodek veřejných financí.

Indický ministr železnic Suréš Prabhu prohlásil, že potřebné prostředky získá od věřitelů, penzijních a dalších fondů, ale také lepším inkasováním peněz z drážního majetku. Privatizaci železnice ale nechystá. Prabhu rovněž zvýšil poplatky v nákladní železniční přepravě. Jízdenky v osobní dopravě prý ale nezdraží. Investice se zaměří na zlepšení a rozšíření stávajících železničních tras, které mnohdy fungují nad svou kapacitu.

Jeden z největších zaměstnavatelů na světě
Indické dráhy jsou jedním z největších železničních přepravců světa, který na sebe poutá pozornost výrobců drážního vybavení ze všech světadílů. Jedná se o státního monopolního provozovatele železniční dopravy v Indii, pro něhož pracuje 1,4 milionu lidí, což jej řadí mezi desítku největších zaměstnavatelů světa. Dráhy spravují 63 tisíc kilometrů tratí, elektrifikována je ale pouhá čtvrtina, dále vládnou flotile 7500 lokomotiv a 257 tisíců osobních i nákladních vagonů, spravují 6800 nádraží. Za rok přepraví jednu miliardu tun nákladu a přes devět miliard pasažérů.

O rostoucích investicích do železnice informoval server E15.cz již loni v září. Tehdy České dráhy a Asociace podniků českého železničního průmyslu jako první po nástupu nové vlády podepsaly dohodu o strategickém partnerství s Indickými drahami.

„Díky strategickému partnerství mohou tuzemští exportéři získat lepší přístup k tendrům a vůbec veřejným zakázkám, které se v Indii vypisují,“ uvedl pro E15.cz velvyslanec v Indii Miloslav Stašek.

Podle něj je potenciál pro české společnosti obrovský, navíc Indové znají kvalitu českých výrobků. V Indii už působí třeba Škoda Electric, výrobce brzd Dako nebo dodavatel zabezpečovací techniky AŽD Praha. Bohumínský Bonatrans dokonce v indickém Aurangabádu staví továrnu na železniční kola.

Bídné vlaky

Obnova husté, ale zastaralé železniční sítě patří mezi priority politických lídrů. Jen ve finančním roce 2013/2014 vynaložily státem vlastněné Indické dráhy do modernizace v přepočtu skoro devět miliard eur. Navíc dalších 14,5 miliardy investovaly do železniční dopravy firmy formou partnerství státu a soukromého sektoru známého pod zkratkou PPP. Dráhy také již odstartovaly budování koridorů, které umožní propojit megapole Dillí, Mumbaj a Kolkatu vlaky jezdící 200kilometrovou rychlostí.

Nyní nejlepší vlakové soupravy v zemi jezdí v průměru rychlostí 70 kilometrů v hodině. Železniční nehody nejsou v Indii ničím výjimečným a hygiena ve vlacích a na nástupištích je bídná.

Indická vláda představí státní rozpočet na příští fiskální rok v sobotu. Očekává se, že premiér při té příležitosti představí i širší ekonomickou verzi, jejímiž hlavními body bude výstavba silnic, budování energetických kapacit a technologií nutných k tomu, aby se z třetí největší asijské ekonomiky stal jeden ze světových ekonomických lídrů.