Indie se přidala k odpůrcům evropských emisních povolenek

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Indické ministerstvo leteckého průmyslu zakázalo místním aerolinkám zúčastnit se evropského programu obchodů s emisními povolenkami pro letecké společnosti. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na vládní dopis adresovaným pěti indickým leteckých společnostem, které létají do zahraničí.

Všechny aerolinky využívající letiště v Evropské unii se musí od letošního roku zapojit do systému obchodování s emisními povolenkami. Ten má za cíl omezit vypouštění skleníkových plynů do ovzduší. Letecké společnosti mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat jen 15 procent.

Více než dvě desítky zemí, včetně USA a Číny, jsou proti rozhodnutí EU a navrhují odvetná opatření. Americké aerolinky sice uvedly, že s nechutí požadavky EU splní, Čína ale rovněž zakázala domácím firmám účastnit se programu.

Analytici upozorňují, že celý spor je tak vážný, že by mohl vyústit v mezinárodní obchodní válku a narušit leteckou dopravu. Problémem se zabývá i Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), EU však nechce od svého plánu ustoupit.

Přepravcům, kteří nebudou splňovat požadavky programu, hrozí od EU pokuta až 100 eur za každou tunu vypuštěných emisí oxidu uhličitého, na kterou nebudou mít povolenky. EU jim může i zakázat lety na svá letiště.

Obchody s emisními povolenkami v EU fungují v jiných odvětvích již od roku 2005 a jsou jedním z hlavních pilířů boje unie se změnami klimatu.

Spor o emisní povolenky se začal promítat i do jiných oblastí. Šéf evropského koncernu EADS Louis Gallois v březnu prohlásil, že Čína kvůli němu nechce svým aerolinkám udělit povolení na nákup letounů Airbus. Nynější ředitel výrobce dopravních letadel Tom Enders, která brzy nastoupí na Galloisovo místo, varoval, že pokud budou tyto spory trvat, Airbus bude nucen propustit až tisíc zaměstnanců. V dodavatelských firmách by mohla o práci přijít další tisícovka lidí.