Inspekce nepochodí, „živák“ ve všech tramvajích nebude. DPP testuje digitální mapy

Tramvaj For City 15T

Tramvaj For City 15T Zdroj: DPP

Říká se tomu tlačítko mrtvého muže, ale druhý vžitý název „živák“ je možná přesnější. Jde o zařízení, které musí strojvedoucí či řidič tramvaje pravidelně zmáčknout, aby informoval, že je bdělý. Jinak vozidlo automaticky zastaví. Má tedy chránit bezpečnost cestujících. Drážní inspekce chce, aby bylo povinné ve všech tramvajích. Pražský dopravní podnik má ale jiný model.

„Je nutné oddělit dvě věci, a to tramvaje, které již jsou v provozu a nové tramvaje, které teprve budou do provozu schvalovány. V případě starých tramvají jsme doporučili dopravnímu podniku, aby, pokud to bude možné, dovybavil tyto tramvaje tlačítkem bdělosti. Zde bude záležet především na dopravním podniku,“ řekl E15.cz mluvčí Drážní inspekce (DI) Martin Drápal.

Jak dodal, drážní inpekce doporučila ministerstvu dopravy změnu legislativy (vyhlášky č. 173/1999 Sb., dopravní řád drah) aby požadavky na vybavení tramvají již obsahovaly i tlačítko bdělosti. Tím by mělo být zajištěno, že všechny tramvaje v budoucnosti již toto tlačítko budou mít. Povinná instalace ve starších typech tramvají možná není.

Sama Drážní inspekce však otázku živáku neprosadí, její pravomoci jsou v tomto případě značně omezené. „Budeme sledovat, zda bude provedena změna legislativy a jak se k celé věci postaví dopravní podniky a Drážní úřad, který schvaluje vozidla do provozu,“ vysvětlil Drápal.

Digitální mapy se v Praze už testují

Už nyní je však jasné, že živák ve všech tramvajích v Česku nebude. Dopravní podnik hl. m. Prahy má jiný projekt.

„Zvýšení bezpečnosti provozu a zamezení mimořádných událostí se snažíme vyřešit zejména u tramvají typu 15T a 14T, kterých bude v Praze v roce 2018 většina,“ řekl E15.cz mluvčí DPP Petr Vorlíček.

Řešení, které v současné době podle Řehkové prochází zkušebním provozem, je tak zvaná Digitální mapa, která bude přesně detekovat každou takovou tramvaj na trati.

To znamená, že kdyby řidič projel kolem určeného sloupku bez zastavení, tak by tramvaj sama zastavila. Můžou být i jiné scénáře, ale reakce vozidla by byla vždy vztažena k nějakému definovanému bodu.

„Digitální mapa by mohla být realizována v krátké době na tramvajích typu 15T a 14T. Už zkoušíme tento systém na jedné 15T na lince18 mez Vozovnou Pankrác a Petřinami. Výsledky jsou zatím dobré,“ dodal Vorlíček.

Digitální mapu má DPP v testovacím režimu, na podzim by chtěl požádat Drážní úřad, aby projekt schválil. Praxe je taková, že Drážní úřad nám dá projekt do zkušebního provozu, jehož délku provozovatelé neumí předjímat.

„Pokud jde o finanční náklady, tak ty hradí Škoda Transportation, DPP software Digitální mapy plní informacemi,“ upřesnil mluvčí.

Brno na živáky nedá dopustit

Naopak se živáky již úspěšně jezdí zhruba 200 tramvají brněnského dopravního podniku. „Jsou vybaveny ručním řízením, tedy ovládáním vozidla ručním řadičem s funkcí bezpečnostního tlačítka mrtvého muže,“ řekla E15.cz mluvčí podniku Linda Hailichová.

V rámci kompletní obnovy vozového parku bude brněnský podnik v tomto modelu bezpečnosti provozu postupně pokračovat. „Půjde zhruba o 100 tramvají, vše bude záležet na rychlosti obnovy parku. Požadavek na nová vozidla už půjde včetně bezpečnostního tlačítka,“ dodala Hailichová.

Drážní inspekci k bezpečnostnímu doporučení inspirovala necelé dva roky stará nehodě na pražské plzeňské ulici, kdy jedna tramvaj zezadu narazila do druhé. Řidič zadní tramvaje zkolaboval a zemřel. Tramvaj pokračovala v jízdě pouze setrvačností. Obě tramvaje byly naštěstí prázdné, protože jely do vozovny.

Přehled, kolika nehodám už živák v Česku zabránil, není. „Taková statistika neexistuje. Pokud totiž tlačítko bdělosti zafunguje správně, tak mimořádná událost nevznikne a k Drážní inspekci se to vůbec nedostane,“ zakončil mluvčí Drážní inspekce.