Jak šel čas s Boeingem 737 ve třiceti fotografiích. Podívejte se

První generace Boeingu 737 v barvách Lufthansy

První generace Boeingu 737 v barvách Lufthansy Zdroj: Ralf Mantenfuel

Boeing 737-200
Kokpit první generace Boeingu 737
Kokpit Boeingu 737-Classic
Kokpit Boeingu 737-NG
ilustrační foto
20
Fotogalerie

Ikona letecké dopravy a jedno z nejznámějších letadel vůbec, Boeing 737, slaví významné výročí. Před 50 lety, 9. dubna 1967, se první vyrobený kus vznesl ze země. Od té doby s ním létají pasažéři z celého světa, letos se dočkají již jeho čtvrté generace. I přesto se jeho úloha v průběhu let značně změnila. 

Americký výrobce v průběhu 60. let nabízel letouny 707 a 727, ani jeden však nebyl příliš vhodný pro krátké tratě o délce přibližně 1500 kilometrů. Právě takovým strojem měla „sedmtřisedmička“ být. Už v průběhu vývoje však Boeing rozhodl o tom, že letadlo pojme více, než 60 plánovaných pasažérů. Vznikla tak první verze 737-100, jejíž příď se velmi podobá modelům 707 a 727 a je v podstatě totožná doposud.

Prvním zákazníkem byla německá Lufthansa, už v roce 1965, tedy dva roky před prvním letem však americká společnost United Airlines zažádala o dodání prodloužených strojů, které nesly označení -200. Díky použití dílů z modelu 727 se však podařilo stroj rychle certifikovat a mohl bojovat proti konkurenci, která byla o krok napřed. I přesto na začátku 70. let o stroj nebyl přílišný zájem, projektu však pomohlo, že si americká armáda objednala několik kusů se speciálním označením T-34.

V roce 1979 vedení Boeingu rozhodlo o vývoji nové generace modelu 737, začala létat o pšt let později. Hlavní změnou bylo především použití nových motorů, které stroji zajistily nižší spotřebu. Design pohonných jednotek je pro 737 typický, nemají totiž tvar pravidelného kruhu, ale jsou ve spodní části zploštělé.

To je především kvůli tomu, že má 737 relativně nízký podvozek, nové větší motory tak měly problém se pod křídlo nastěhovat. Celkem se vyráběly tři varianty této generace s označením Classic, nesl označení -300, -400 a -500. V minulosti tyto stroje také tvořily páteř flotily ČSA, než byly nahrazeny konkurenčními Airbusy A319.

Podívejte se, co všechno dokáže Boeing 737 MAX:

Video placeholde
Co všechno dokáže Boeing 737 MAX • Boeing

Co všechno dokáže Boeing 737 MAXV současnosti máte největší šanci potkat 737 s označením NG, tedy Next Generation. Ta létá od roku 1997 a od svého předchůdce se liší nejen novými motory a leteckými přístroji, ale především větším křídlem s typickým zahnutím na konci, takzvanými winglety.

Ve své nejdelší variantě -900 zároveň dokáže pojmout 220 pasažérů a uletí téměř 5500 kilometrů. Ze stroje pro regionální užití se tak stal letoun pro střední tratě. V nejnovější generaci MAX, která se znovu dočkala mnohých vylepšení, doletí až 7 tisíc kilometrů, může tak bez problémů létat i přes Atlantický oceán.

Cena nové „sedmtřisedmičky“ začíná na 90 milionech dolarů. 30 kusů si objednala také česká aerolinka Travel Service, letět s nimi budete moci již příští rok.

Podle údajů z letošního března Boeing vyrobil více než 9400 kusů Boeingu 737, i přesto ho od roku 2002 v prodejích porážel konkurenční Airbus A320. Ten chystá také novou generaci svého stroje, která ponese označení neo.