Jančura: Jestli zkrachujeme, může za to Žaluda

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: ctk

Radim Jančura, majitel soukromé železniční firmy RegioJet, která od konce září dělá konkurenci Českým drahám (ČD) na trati Praha-Ostrava, se obává, že může zkrachovat. Důvodem je snížení jízdného ČD, které dráhy oznámily minulý týden. Píší to dnešní Hospodářské noviny (HN). Jančura zvažuje podání žaloby u antimonopolního úřadu kvůli cenové politice drah.

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj dnes nicméně sdělil, že firma má zatím ekonomicky fungující projekt a že její vlaky byly a jsou i v tomto týdnu obsazeny z 80 až 90 procent.

„My zkrachujeme, ale bude to vinou (generálního ředitele ČD Petra) Žaludy,“ citují HN Jančuru. „Je nám to ale jedno, dráhy o dvacet až třicet procent podstřelily naše ceny a my se samozřejmě pak budeme soudit,“ dodal Jančura. RegioJet přitom minulý týden oznámil, že již v prvním týdnu dosáhl zisku, to ale ještě nebyly započítány leasingové splátky vlaků, doplnil list.

 

Projekt RegioJetu podle Jančury počítal s tím, že s cenami srovnatelnými s nabídkou drah přilákají díky lepšímu servisu více cestujících a obsazenost bude dosahovat ziskové hranice devadesáti procent. Jenže když dráhy na trase zlevnily, RegioJet začíná být podle Hospodářských novin riskantním projektem. „Už počítání s devadesátiprocentní obsazeností byl ekonomický hazard, teď nemůžeme zlevnit a obsazovat vlaky na 120 procent,“ říká Jančura. Nyní prý čeká, zda se antimonopolní úřad ozve kvůli cenám jízdného sám. Jinak prý plánuje podat žalobu.

Obchodní ředitel RegioJet Jiří Schmidt dnes sdělil, že firma zatím „dolaďuje některé počáteční nedokonalosti, které se samozřejmě na začátku každého tak velkého projektu vyskytnou“. „RegioJet ani de facto zatím nevyužívá žádné cizí finanční zdroje. Vozidla zakoupil z vlastních prostředků skupiny Student Agency,“ uvedl Schmidt. „Samozřejmě budeme zpětně využívat leasingu, ale to pouze u části vozového parku, abychom mohli financovat další rozvoj našich aktivit v ČR i v zahraničí,“ dodal.

Žaluda: Když my zlevníme na jeho ceny, tak říká, že musíme prodělávat

„Má stejné lokomotivy jako my, navíc má dvě na čtyři vagony, my máme jednu. Má stejné vagony, menší kapacitu, dotované jídlo a říká, jak mu to skvěle vydělává. A když my zlevníme na jeho ceny, tak říká, že musíme prodělávat,“ citovaly HN Žaludu z Českých drah. „Před osmi lety tu byl taky takový podnikatel, kterého všichni milovali. Byl nejlepší a zůstaly jen velké dluhy a letadla,“ odkázal v listu na příběh podnikatele v cestovním ruchu Václava Fischera.

České dráhy od pondělí 3. nabídly zvýhodněné jízdné na tratích mezi Prahou a Brnem, Zlínem, Ostravou a Hradcem Králové. Jízda z Olomouce do Prahy například místo 310 korun vyjde na 220 korun. Kromě obyčejného a zákaznického jízdného České dráhy na vybraných tratích zlevnily i jízdenky SporoTicket. Dráhy zlevnily jen tři dny poté, co na trať 26. září vyjely konkurenční spoje Regiojet. RegioJet patří do skupiny Student Agency. Na trase Havířov - Ostrava - Olomouc - Praha zatím jezdí tři spoje RegioJetu denně každým směrem. Výhledově by trať mělo obsluhovat šest vlakových souprav s 18 spoji denně. Českým drahám chce RegioJet konkurovat také poskytovanými službami, nabízí bezplatné bezdrátové připojení k internetu a zdarma denní tisk a nápoje.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.