Jančura rozjel další kolo boje o čísla ČD

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: Sedmicka/E15

Tahanice o provozní čísla Českých drah (ČD) neskončila. Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura, který nedávno získal od ministerstva dopravy údaje za rok 2010, chce teď informace také za rok 2011.

„Chceme vědět, jak se ta čísla mění v čase a zda nedochází k nějakému čachrování s pěnězi. Ostatně zveřejňovat by se to mělo každý rok,“ uvedl Jančurův mluvčí Aleš Ondrůj. Zatím není jasné, zda brněnský podnikatel uspěje i tentokrát. Údaje o státních dotacích na jednotlivé tratě v roce 2010 získal po vleklých tahanicích až díky rozhodnutí odcházejícího ministra dopravy Pavla Dobeše.

Proti zveřejňování podrobností o dotacích tvrdě vystupují ČD, neboť čísla považují za své obchodní tajemství. V prvním případě dokonce daly ministerstvo k soudu, který ale dosud nerozhodl. „Poskytnutí těchto informací konkurenčním společnostem znevýhodní národního dopravce a poškodí jeho obchodní zájmy. Náš názor se opírá jak o české, tak o stávající i připravované evropské právo,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Podle jeho protějšku z rezortu dopravy Martina Nováka doporučení k vydání či nevydání údajů dává rozkladová komise. Konečné slovo ale bude mít nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura, který materiály studuje.

ČD už ale v souboji ztrácejí, neboť komise doporučila čísla vydat. Stanjura má přitom k celé kauze ambivalentní vztah. Na jedné straně ví, že ve smlouvách ČD a státu je obchodní tajemství zakotveno, na druhé straně zastává názor, že kdo obchoduje se státem, nemá mít tajemství.

Tento týden ale pro deník E15 připustil, že bude zřejmě respektovat doporučení komise. Stát dotuje rychlíky ČD čtyřmi miliardami korun ročně. Nejztrátovější je trať Ostrava–Krnov–Olomouc, na kterou stát v roce 2010 doplácel 225 korun na kilometr.