Jančura sází na vlaky. Chce převést hlavní autobusové linky na železnici

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: ctk

Páteřní autobusové linky se přesunou na koleje, taková je vize majitele společnosti Student Agency Radima Jančury. Plánu chce pomoci tím, že se společnost bude účastnit tendrů jak na regionální, tak dálkovou železniční dopravu v Česku i na Slovensku. Ke konkrétním krokům se Jančura chystá ve chvíli, kdy bude jasno o sestavení nové vlády a o vizích ministerstva dopravy.

Zatímco v současnosti je autobusová doprava nejdůležitější součástí holdingu, postupem času by se jí měla stát železniční doprava a autobusové linky budou jezdit na trasách, kde vlaky nedávají smysl, řekl Jančura.

„Náklady na sedačku jsou u autobusu i u vlaku stejné. Rozdíl je ve financování. Když přijdu za bankami a budu chtít půjčit miliardu na autobusy, tak se nebudou na nic ptát a půjčí mi ji. Vědí, že jsme schopni dodržet byznys plán, který si stanovíme. Jenže u vlaků mi budou dělat problémy, protože byznys plán se může zhroutit kvůli konkurenci,“ konstatoval.

Na vlaky mu banky zatím nepůjčí

Aktuálně mu banky nechtějí půjčit na nákup vozidel pro trasu Praha - Hamburk, protože prodělává na trase Praha - Ostrava. Podle Jančury je důvodem podnákladové jízdné Českých drah. „To stejné se může stát i na trase do Hamburku. Je potřeba, aby tento případ co nejdříve vyřešil antimonopolní úřad,“ uvedl.

Jančura by se rád dostal na trasu mezi Prahou a Brnem, kde s autobusy právě před deseti lety začínal, poprvé vyjel 5. ledna. „Jsme připraveni na této trase provozovat vlaky kategorie EuroCity a expres bez dotací. Ale pouze sami, ne proti Českým drahám, které pobírají dotace na linku z Děčína přes Prahu do Břeclavi 625 milionů korun ročně,“ vysvětlil Jančura.

V případě, že budou dále jezdit ČD s dotacemi, chce si počkat na tendry na dotované rychlíkové tratě.

Od nového ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) si slibuje, že ho budou zajímat možné úspory. Dosud ministerstvo podle Jančury úspory nezajímaly.

Sympatický ministr

„Je mi sympatické, že nový ministr pochází z odborného prostředí a že vybudoval úspěšnou rodinnou firmu. Z toho mi vyplývá, že půjde o slušného a schopného člověka a že bude řídit ministerstvo zákaznicky. Že bude hledět nejen na to, aby se stavělo, ale hlavně aby stavby sloužily lidem. Tenhle přístup mi zatím u Správy železniční dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic chybí,“ uvedl Jančura.

RegioJetRegioJet | RegioJetVlaky. Podle Jančury budoucnost dopravy (foto Ragiojet)

Než se však nastane doba přesunu některých autobusových linek na železnici, hodlá nesníženým tempem rozvíjet autobusy. Přestože před deseti lety počítal s tím, že linka Praha - Brno bude jediná.

Autobusy sice nemají největší obrat z našich činností, ale stále mohou růst a jsou důležité marketingově. Navíc je zajímavé, že nám stále přibývají cestující, a to nikoliv na úkor konkurence. Snažíme se proto vyhledávat další trasy, kde můžeme úspěšně jezdit bez dotací. Děláme si průzkum mezi lidmi a funguje to. Po dvou měsících začala dokonce vydělávat i linka Brno - České Budějovice, o které lze říct, že jezdí odnikud nikam,“ řekl Jančura.

Kromě provozu mezinárodních linek žlutými autobusy začal Jančura v roce 2011 jezdit také ve spolupráci s Deutsche Bahn v jejich barvách na linkách z Prahy do Norimberka a do Mnichova. Čerstvě zajíždí až do Mannheimu, čímž se dostal na vnitroněmecký trh.

Počet ujetých kilometrů a přepravených cestujících 2004 až 2013 :
Počet cestujících 34 300 000
Počet ujetých kilometrů 182 700 000

Zdroj ČTK

„Kdysi jsem chtěl vstoupit do Německa sám, protože se stejnými náklady bychom mohli mít třikrát dražší jízdenky než u nás. Stačila by nám třetinová obsazenost, abychom byli na nule, u nás potřebujeme 70 procent. Ale DB si nás vybraly jako nízkonákladového dopravce a rádi s nimi spolupracujeme,“ řekl Jančura. Nechystá se proniknout ani do tuzemské autobusové regionální dopravy, rád by však uspěl v budoucích tendrech na regionální vlaky.