„Informace, které vládě ministr Kalousek předá, se budou týkat jen případného zájmu o privatizaci,“ uvedl mluvčí ministerstva Ondřej Jakob. Podrobnosti k nabídce, například jak velký balík akcií bude chtít případný zájemce o ČSA koupit a za jakou cenu, nebyly obsahem první fáze hledání strategického partnera pro ČSA, dodala mluvčí aeroholdingu Michaela Lagronová.
K prodeji stát nabízí až 96 procent akcií aerolinií, které aeroholding vlastní. To ale platí pouze pro evropské dopravce. Ostatní aerolinky mohou koupit pouze necelou polovinu akcií, předepisují to normy Evropské unie.
Pokud se ukáže, že některý z padesáti dopravců zájem o privatizaci ČSA potvrdil, zahájí podle Jakoba aeroholding klasické výběrové řízení. Podmínky, za kterých by chtěl zájemce jakkoliv velký podíl v ČSA odkoupit, se budou podle Lagronové posuzovat i v případě, že by se o národní aerolinky přihlásil jediný zájemce. Dosud se spekulovalo o zájmu společností Korean Air, Air France, Turkish Airlines a Etihad Airways z Abú Zab.
Hlavní prodavač a šéf Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák ovšem tvrdí, že šance na úspěch jsou velmi malé. Pravděpodobnost prodeje prý je pod 30 procent.
Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.
Nejpravděpodobnější uchazeči o privatizaci Českých aerolinií (údaje z roku 2011):
Aeroflot
Aeroflot se prostřednictvím své dcery Darofan ucházel o ČSA už v roce 2009. Vláda ho tehdy bez bližších podrobností z tendru vyloučila. Mluvilo se o bezpečnostním riziku, ruská strana vyřazení nesla s nadhledem. |
---|
Počet letadel: 126 |
Tržby: 108 miliard korun |
Provozní zisk: 7,8 miliardy korun |
Počet cestujících: 14 milionů |
Air France KLM
Francouzsko-nizozemský konglomerát se loni propadl do ztráty kolem 20 miliard korun. V běhu je restrukturalizační program s horizontem 2015, který má firmu ozdravit a zmenšit. Společnost je partnerem ČSA v alianci SkyTeam. |
---|
Počet letadel: 586 |
Tržby: 610 miliard korun |
Čistá ztráta: 20 miliard korun |
Počet cestujících: 76 milionů |
Etihad Airways
Další expandující dopravce z oblasti Perského zálivu. Zatím nepatří mezi padesátku světových lídrů, má ale objednány desítky nových letadel a hodlá růst. Spolupracuje s ČSA na lince Praha–Abú Dhabi a navazujících spojích. |
---|
Počet letadel: 57 |
Tržby: 80 miliard korun |
Provozní zisk: - |
Počet cestujících: 8,3 milionu |
Korean Air
Korejské společnosti se dlouhodobě daří provozovat jedinou úspěšnou linku z Prahy do východní Asie. Na linku Praha–Soul od v létě nasazuje Boeing 747. Firma je partnerem Českých aerolinií v alianci SkyTeam. |
---|
Počet letadel: 121 |
Tržby: 65 miliard korun |
Provozní zisk: 2,1 miliardy korun |
Počet cestujících: 23,3 milionu |
Qatar Airlines
Společnost se sídlem v Dauhá expanduje a nevyhýbá se ani východní Evropě. Letos rozšiřuje svou síť linek do Polska, Srbska a Gruzie, rok předtím obsadila Bukurešť, Budapešť a Sofii. Má namířeno do aliance oneworld. |
---|
Počet letadel: 110 |
Tržby: - |
Provozní zisk: - |
Počet cestujících: 15 milionů |
Turkish Airlines
Turkish Airlines byly jedinou společností mezi velkými síťovými dopravci v Evropě, které se dařilo v minulých krizových letech lákat stále více cestujících. Turci v roce 2008 projevili zájem i o rakouské Austrian. |
---|
Počet letadel: 200 |
Tržby: 130 miliard korun |
Provozní zisk: 1,1 miliardy korun |
Počet cestujících: 32 milionů |
Partner ČSA? Raději z větší dálky