Kamionů přibývá, výběr mýtného na českých silnicích láme rekordy
„Rostoucí ekonomika totiž dál zvyšuje počty kamionů, které se pohybují na zpoplatněných silnicích,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Rýdl. Podle něj zároveň nákladní vozy využívají zpoplatněné silnice na delší vzdálenosti. Pokud tempo růstu vydrží, přiblíží se vybraná částka za celý rok hranici deseti miliard, když loni to bylo 8,7 miliardy.
Z toho si 19 procent strhne společnost Kapsch a její subdodavatelé za udržování systému v chodu, zbytek míří do pokladny Státního fondu dopravní infrastruktury.
Boom kamionové dopravy potvrzují i statistiky o objemu nákladu, které má ministerstvo dopravy zatím jen za první pololetí. Na korbách českých náklaďáků putovalo 194 milionů tun zboží, oproti 168 milionům z roku 2014.
Jan Kučera: Ani dvojnásobné mýto nezajistí převod zboží ze silnice na železnici
Naopak, železnice si hospodářský růst neosedlala, objemy zboží na kolejích stagnovaly v pololetí na 88 milionech tun. I proto chce ministr dopravy Dan Ťok od ledna výrazně snížit poplatky za použití kolejí pro nákladní vlaky. Slibuje si od toho přesun nákladu na koleje a zklidnění situace na přeplněných silnicích, kde kamiony často působí jako brzda.
Zvyšovat se zřejmě budou i mýtné sazby, to ale není otázka příštího roku. Silniční speditéři vesměs tyto záměry kritizují, neboť prý nepovedou ke kýženému cíli. „Ani dvojnásobné mýto nezajistí převod zboží ze silnice na železnici,“ řekl E15.cz šéf děčínské spedice Bohemia Cargo Jan Kučera. Podle něj má silnice proti železnici řadu výhod v době, kdy je třeba doručit zboží přesně na čas a v menších dávkách.