Kamiony v Praze končí. Radní schválili zákaz jejich vjezdu do metropole

Nákladní doprava

Nákladní doprava Zdroj: ctk

Pražští radní schválili záměr zakázat vjezd kamionů do hlavního města, omezení by mělo platit pro vozidla delší než 12 metrů už od začátku roku 2017. Omezení by nemělo platit pro dopravní obsluhu, výjimky budou udělovat městské části. Hlavní město chce záměr konzultovat s ministerstvem dopravy a Středočeským krajem. Podle opoziční TOP 09 ale zákaz nic neřeší, z 80 procent kopíruje stávající stav. Opatření kritizovali i zástupci dopravců.

Vjezd kamionům delším 12 metrů hodlá pražský magistrát zakázat kvůli vyřazení dostavby Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi ze seznamu projektů, které mají získat ve zrychleném řízení stanovisko EIA, tedy posouzení vlivu staveb na životní prostředí.

„Omezení tranzitu pro vybraná nákladní vozidla je v kompetenci hlavního města a my v tomto případě snaze vedení Prahy rozumíme a souhlasíme, že kamiony do metropole nepatří,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Úřad podle něj bude během dalších jednání s magistrátem prosazovat, aby zákaz neplatil například na části městského okruhu mezi Spořilovem a Běchovicemi. Vykázání kamionů z této komunikace by podle něj způsobilo závažné dopravní komplikace.

Dopravci jako rukojmí, tvrdí Česmad

Ostřeji se k návrhu vyjádřilo sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Podle sdružení si Praha bere za rukojmí dopravce i podniky, které mají na území města sklady a další provozy, které potřebují zásobování

Zákaz nejvíce prosazoval náměstek primátorky Petr Dolínek z ČSSD, který chce, aby začal platit od začátku příštího roku. Návrh bude podle něj vypracován teprve v srpnu ve spolupráci s Technickou správou komunikací a dalšími odborníky. V září se k němu budou vyjadřovat městské části. Vyhlášku pak Praha pošle Středočeskému kraji, který by měl stanovit trasy pro kamiony na svém území.

Město bude posuzovat auta podle délky proto, že například při výstavbě domů firmy používají mixy s betonem, které jsou sice kratší než 12 metrů, ale těžší než 12 tun, což je obvyklejší způsob regulace. Podle Dolínka se město bude snažit kvůli úspoře peněz používat pro označení zákazu v co největší míře sloupky stávajících dopravních značek.

Praha reaguje na vyřazení části okruhu číslo 511 ze seznamu 11 prioritních staveb, jež by měly získat posouzení EIA ve zrychleném řízení - nově by stačilo rozhodnutí vlády a ministerstva životního prostředí. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) stavba ještě nemá územní rozhodnutí a její schvalování bude ještě složité, očekává se vstup různých spolků do projednávání. Proto má být stavba vyřazena, což by mohlo stavbu odložit o další čtyři roky.

„Na základě konzultace s premiérem Bohuslavem Sobotkou odejde tento týden dopis ministru Ťokovi, ve kterém ho Praha i Středočeský kraj společně vyzývají k co nejrychlejšímu zadání nového posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) i k zachování stávající trasy a vyloučení všech variantních řešení,“ řekl ČTK v reakci na dnešní rozhodnutí pražské rady středočeský hejtman Miloš Petera (ČSSD).

TOP 09: Kamiony budou na Jižní spojce dál

Podle předsedy zastupitelského klubu opoziční TOP 09 Václava Novotného je chystaný zákaz jen bezobsažným krokem. „Kamiony dál budou jezdit po Jižní spojce, Průmyslové nebo kolem Spořilova. Nebudou sjíždět do okolních ulic, což už většinou nedělají kvůli jiným zákazům,“ řekl novinářům Novotný. Podle něj zákaz asi z 80 procent kopíruje stávající stav.

Pražský okruh má mít po dokončení délku 83 kilometrů. V současné době je hotovo 41,3 kilometru. Úsek 511 měří 12,5 kilometru. Nyní je hotov třeba úsek od D1 k D5 a několik kilometrů na východě u Černého Mostu.